Porsche 918 Spyder: technologisch hoogstandje
Foto: © www.vroom.be
Als alles volgens plan blijft verlopen, bouwt Porsche in september 2013 het eerste exemplaar van de 918 Spyder. Het belooft een van de spectaculairste sportwagens ooit te worden. Dankzij enkele knappe technologische oplossingen koppelt deze open tweezitter de prestaties van een supercar aan de dorst van een stadsauto.

Porsche plaatst de 918 Spyder nu al in het rijtje van de Carrera GTS, de eerste Porsche Turbo, de 959, de 911 GT1 en de Carrera GT. De verwachtingen zijn dus hooggespannen. De ontwikkeling zit nu net over de helft, maar de ingenieurs maken zich sterk dat ze de prestaties van de Carrera GT zullen overtreffen. Het doel: minder dan 3 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u (Carrera GT: 3,9 s) en minder dan 7.22 min over de Nordschleife van de Nurburgring (Carrera GT: 7.32 min).

Van Porsche mag je dat natuurlijk verwachten, maar het straffe is dat de 918 Spyder dit realiseert met een gemiddeld benzineverbruik van ongeveer 3 l/100 km. Cruciaal is de verdeling van de aandrijving over drie motoren (met meer dan 770 pk), aangestuurd door vijf rijmodi die de bestuurder kan kiezen met een map- switchschakelaar in het stuur.

Vijf rijmodi

In de stand E-Power rijdt de 918 Spyder idealiter 25 km elektrisch. In de Hybrid-modus werken de elektromotoren en de benzinemotor samen, ideaal voor een gematigde rijstijl of in de stad. Maar je koopt deze Porsche natuurlijk niet om te slenteren. Sport-Hybrid schakelt de benzinemotor permanent in voor de hoofdaandrijving en houdt de elektromotoren paraat om een boost te geven als de bestuurder dat vraagt. Race-Hybrid is de modus voor maximale prestaties. De Hot Lap-knop, de vijfde stand die je alleen kunt inschakelen in Race-Hybrid, haalt tijdelijk het onderste uit de kan. Zo wordt het uiterste uit de batterij gehaald voor enkele snelle rondjes op circuit.  

Top pipes

Het hart van de 918 Spyder bestaat uit een 4.6 V8-motor met meer dan 570 pk, afgeleid van de RS Spyder-racewagen. Deze krachtbron zorgt voor het karakter en de sound die horen bij een sportwagen van dit kaliber. Uniek zijn de zogenaamde top pipes: de eindstukken van de uitlaat monden aan de bovenzijde achteraan uit, net boven de motor. Door deze constructie leggen de uitlaatgassen een kortere weg af en blijft de tegendruk beperkt.

Nog een voordeel: de temperatuur in de motorruimte blijft laagt, positief voor de lithium-ionbatterij met een ideale bedrijfstemperatuur van 20 tot 40 graden Celsius. Deze batterij wordt opgeladen via een contact in de B-stijl en voedt twee elektromotoren (aan elke as een). Elke 918 Spyder wordt geleverd met een klein laadstation om thuis in de garage te plaatsen.

Gewicht

De aandrijflijn verhoogt het gewicht aanzienlijk, maar Porsche doet er alles aan om de kilo’s te beperken en een goed weggedrag te vrijwaren. Zo bestaat het koetswerk uit een monocoque van kunststof versterkt met koolstofvezel. 57 procent van het gewicht leunt op de achteras, 43 procent op de vooras. Tot slot monteert Porsche niet alleen variabele dempers, maar ook achterwielen die meesturen met de voorwielen: tegengesteld bij lage snelheden (kleinere draaicirkel) of in dezelfde richting bij hoge snelheden (meer stabiliteit).

Singer: oude 911 blijft droomwagen

Porsche Panamera GTS: sportieve berline

Porsche 911: eerste video

Porsche 911 Turbo: blaaskracht achterin

Porsche 911: helemaal nieuw (echt waar)

Prototypes in overvloed bij Porsche

Porsche 911: de nieuwste foto's

Porsche 911 Turbo: de storm komt opzetten

Porsche Boxster E: stilte, de motor draait

Porsche 911 Carrera 4 GTS: laatste eerbetoon?