Ford Kuga: samensmelting
Foto: © www.vroom.be
Ford stelt op het salon van Genève de tweede generatie van de Kuga voor. Die werd compleet vernieuwd, maar komt je misschien bekend voor.

De nieuwe Kuga is namelijk identiek aan de Escape, die eind vorig jaar in Los Angeles werd onthuld. De Kuga en Escape waren twee afzonderlijke modellen, respectievelijk voor de Europese en de Amerikaanse markt. Net als bij de Focus en de volgende Mondeo heeft Ford nu echter één globaal model ontwikkeld. In plaats van een gefacelifte Kuga krijgen we dus meteen een gloednieuwe compacte cross-over. Omdat de vorige Kuga te klein was naar Amerikaanse normen groeide de lengte met 8 cm tot 4,52 meter. Dat schept extra ruimte voor de passagiers en in de koffer (82 liter meer). Leuk detail: de kofferklep opent door je voet onder de achterbumper te bewegen, zoals in de Audi A6 of de Volkswagen Passat.

Twee diesels

De Kuga is voorzien van vierwielaandrijving die snel reageert en Torque Vectoring Control voor een betere balans in de bochten. Het motorenpallet is specifiek voor de Europese markt en bestaat uit een 1.6 EcoBoost-benzinemotor en twee varianten van de 2.0 TDCi diesel (136 of 163 pk). Op de optielijst staat een automaat met dubbele koppeling. De Kuga komt eind dit jaar op de markt in Europa.

Nissan Hi-Cross Concept: grote broer voor Qashqai

Toyota FT-Bh: vermageringskuur

Volkswagen Polo BlueGT schakelt cilinders uit

Ford Fiesta ST: kleine rebel

Volkswagen Cross Coupé: hybride met diesel

Brabus Bullit Coupé 800: Geronimo!

Hyundai i20: familietrekjes en nieuwe diesel

Touring: Disco Volante voor Genève

Lexus RX 450h: X-grille

Volkswagen up! even veelzijdig als Zwitsers zakmes