Koenigsegg Agera: supergrote Zweedse gehaktbal
Foto: © www.vroom.be
Het salon van Genève is voor Koenigsegg en andere kleine constructeurs van supercars de ideale gelegenheid om zich te laten opmerken. Deze keer zijn geen grote veranderingen maar enkele nieuwe details gepland om het wilde karakter van de Agera en de Agera R te behouden.

Velgen in koolstofvezel

Koenigsegg vindt het wiel opnieuw uit met velgen die niet uit staal of aluminium maar uit koolstofvezel gemaakt zijn. Alleen het ventiel is in metaal. Deze materiaalkeuze spaart ongeveer 20 kg niet-opgehangen gewicht uit.

De motor werd opnieuw geprogrammeerd om te voldoen aan de strengere uitstootnormen, de cilindervoeringen werden met nanotechnologie behandeld voor minder wrijving en dus een lager verbruik en tot slot werd de toerentalbegrenzing verhoogd van 7.250 naar 7.500 tr/min. Dat zorgt voor 20 pk extra in de Agera (960 pk) en doet het vermogen van de Agera R klimmen van 1.115 tot 1.140 pk. De Agera rijdt op super 98, de Agera R op biobrandstof E85.

Op de weg blijven

Het is niet gemakkelijk om zo'n vermogen dat alleen op de achterwielen wordt losgelaten te beheersen. Koenigsegg herziet de ophanging en de stroomlijn en voorziet een KES (Koenigseggs variant van het ESP).

Enkele cijfertjes, voor de fun

In 14,53 seconden bereikt de Agera R 300 km/u. Om weer stil te staan, zijn maar 6,66 seconden nodig. De topsnelheid schommelt rond 440 km/u.

Touring: Disco Volante voor Genève

Lexus RX 450h: X-grille

Volkswagen up! even veelzijdig als Zwitsers zakmes

Seat Toledo: Spaanse revolutie?

Hyundai i-oniq Concept: getalenteerd concept

Toyota Prius Plug-in rijdt 25 km elektrisch

Ferrari F12berlinetta: wie doet beter?

Jaguar XF Sportbrake: de Jag voor veelrijders

Nissan Hi-Cross Concept: uitbreiding van het gamma?

BMW 640d xDrive Coupé: banden op de weg houden