BMW M6: stevige duw in de rug
Foto: © www.vroom.be
Bericht aan de bevolking: BMW haalt het grof geschut boven met de nieuwe M6. De toerenteller wijst weliswaar niet meer boven 8.000 tr/min en de 'kleine' V8-motor krijgt twee turbo's, een teken des tijds. Toch is de nieuwe M6 zo krachtig dat hij aardbevingen dreigt te veroorzaken.

Alles gaat verloren ...

Nostalgici denken met tranen in de ogen terug aan de eerste M6 uit de jaren tachtig: een haaienneus, een 3,5 liter zescilinder-in-lijn (traditie van het huis) met 286 paarden hoog in de toeren en een metaalachtig gebrul.

De tweede generatie verscheen in 2005 en stamt uit het Bangle-tijdperk, de visionaire of gekke ontwerper (schrap naargelang jouw smaak) die de M6 voorzag van de traditionele haaienblik vooraan maar ook van een eigenzinnige 'rugzak' als koffer. Onder de motor ging het er ernstig aan toe: de 5.0 V10 haalde 507 pk bij 8.000 tr/min met een geschreeuw als een F1-motor.

Twee turbo's

Nu vallen we terug van de dikke V10 naar een kleine V8, een 4.4. Grote cilinderinhouden en veel cilinders storen tegenwoordig de groene jongens, vervuilen meer en verbruiken veel. Alles gaat verloren ... Om het gebrek aan twee extra cilinders op te vangen, monteert BMW twee turbo's (TwinScroll-technologie). Tegelijk stijgt het vermogen nog een beetje. Resultaat: 560 pk tussen 6.000 en 7.000 tr/min maar vooral een koppel van 680 Nm beschikbaar vanaf 1.500 tr/min. Het lijkt wel een diesel. De V10 delft hier het onderspit.

Samengevat: vroeger zorgden de M-motoren voor een plotse explosie, nu duwen ze bijna vanuit stilstand. 3.000 tr/min zijn genoeg om de GTI van jouw buurman in rook te doen opgaan, je hoeft niet meer te wachten tot 5.000 tr/min voor een vliegende start.

We moeten niet moeilijk doen, een V8 en maximaal 7.200 tr/min zijn ook goed en zorgen, althans op papier, voor een veel lager verbruik: 9,9 l/100 km in de coupé en 0,4 l meer in de cabriolet. Maar let op jouw rechtervoet, anders verdubbelt de dorst van de turbomotor.

De cijfers

Laten we ons niet voordoen als de heilige maagd, we verwachten van dit type auto in de eerste plaats explosieve prestaties. En die zijn er: 4,2 seconden voor 0 tot 100 km/u in de coupé (4,3 in de cabrio), 12,6 seconden van 0 tot 200 km/u (13,1 voor de cabrio) en een topsnelheid van 250 km/u. Een tip voor de liefhebbers van de linkse rijstrook: met het M Driver Pack verhoogt de limiet tot 305 km/u!

Indrukwekkende cijfers, want laten we niet vergeten dat de M6 een GT is. Een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling zorgt voor een vloeiende overgang. Omdat snel kunnen stoppen een goed gevoel geeft en omdat BMW niet altijd bekend heeft gestaan om het uithoudingsvermogen van de remmen, zijn in optie carbon-keramische remmen beschikbaar.

De details

Aan de buitenkant kun je moeilijk voorbij aan deze M6. Behalve de talloze uitlaten zien we een nieuwe achterbumper, specifieke velgen, een aangepast radiatorrooster en nieuwe zijdelingse luchtinlaten. Het dak van de coupé werd gerealiseerd in synthetisch materiaal verstevigd met koolstofvezel.

Vanbinnen zetten sportzetels, een sportstuur, nieuwe instrumenten en een sportieve versnellingspook de toon: hier wordt gesport.

De uitrusting omvat een head-upscherm, een actief M-differentieel dat het koppel tussen de twee achterwielen verdeelt, variabele schokdemping, integratie van smartphones en muziekspelers en geïntegreerd internet met Facebook- en Twitter-toepassingen. Zo weet je altijd wat tante Martha aan het koken is, zelfs al ben je met 250 km/u over het circuit aan het glijden.

Aston Martin V12 Zagato: derde keer, goede keer

BMW X6: microfacelift voor maxiwagen

BMW 3-Serie GT: de comfortabele 3-Serie

BMW 1-Serie: ruimer motorenaanbod

BMW 4-Serie Coupé: nieuwe naam

BMW 5-Serie: technische revolutie

BMW Brussels: zware investeringen in Evere

BMW X3: nieuwe motoren

BMW i8: het beste van twee werelden

BMW i3 Concept: de grote elektrische belofte