Een racewagen bouwen voor de bekende klimrace is een uitdaging door de grote hoogteverschillen en ijlere lucht. “Bij een atmosferische motor verlies je een procent van het beschikbare vermogen telkens je honderd meter klimt”, verklaart Bruno Famin, directeur van Peugeot Sport. Een belangrijke factor dus, als je weet dat de race start op een hoogte van 2.865 meter en eindigt op 4.301 meter. De motoren verliezen tot dertig procent van hun kracht.
Vandaar dat Peugeot in de 208 T16 Pikes Peak koos voor een dikke 3.2 V6 biturbobenzine die 875 paarden op de vier wielen loslaat. Meer zelfs dan een formule 1. Na 1,8 seconden haalt de 208 T16 Pikes Peak 100 km/u. Deze racewagen heeft door zijn buizenframe en zijn koetswerk van koolstofvezel met een aeropakket nog maar weinig te zien met de 208 van jouw buurman.
Peugeot 208: heilig nummer
Peugeot SR1: Veranderingkoerswijziging
Peugeot 5008 : Een compacte monovolume met 7 plaatsen !
Peugeot 508: nu ook officieel
Nieuwe Peugeot 308: eerste teken van leven
Peugeot RCZ : de leeuw toont zijn tanden
Peugeot 308: nieuwe manen voor de leeuw
Peugeot 208 GTi Concept: terugkeer van icoon
Peugeot 408: de Chinese versie
Peugeot 5 By Peugeot: de nieuwe 508?