Opel luidt de revolutie in met een nieuwe 1.6 turbobenzine in twee varianten. De Eco Turbo met 170 pk en 280 Nm is gericht op koppel bij lage toeren. De Performance Turbo is nog sterker en levert 200 pk en 300 Nm. Door zijn balansassen is deze mechaniek zeer stil en trillingvrij.
De dieselvariant moet de antieke 1.7 CDTi vervangen. Hij heeft een uitstekend specifiek koppel en vermogen: 136 pk en 320 Nm uit een cilinderinhoud van 1,6 liter. Opel probeerde hem even schoon te maken als een benzinemotor. Zo is deze diesel uitgerust met Opels BlueInjection SCR-systeem (selective catalytic reduction) of LNT-technologie (lean NOx trap), waardoor hij voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm.
We verwachten ook nieuwe motoren met een kleinere cilinderinhoud om de verouderde 1.2i en 1.4i benzine af te lossen in de Adam. Hier gaat het om een driecilinder turbo.
Transmissies
Ook bij de transmissie vindt een revolutie plaats. De manuele vijf- en zesversnellingsbakken blijven, maar Opel verfijnde de schakelbewegingen. Nog interessanter: een volledig nieuwe zesbak verschijnt bij motoren met minder dan 235 Nm koppel. De Adam en de Corsa krijgen dan weer een gerobotiseerde vijfbak die automatisch of sequentieel schakelt en een start-stopfunctie omvat. Voor wie zijn linkervoet liever laat rusten, wordt tot slot de zestrapsautomaat verbeterd in afwachting van een nieuwe achttrapsautomaat op langere termijn.
Opel Mokka: straffe koffie
Opel Astra GTC: blikseminslag in Parijs
Opel Zafira Tourer: flexibel zijn
Opel Astra ecoFLEX: niet zo zuinig als de Golf
Opel Corsa ecoFLEX: 3,7 l/100 km
Opel Insignia Sports Tourer OPC : Break op peppillen !
Opel Adam: blitse stadswagen
Opel Corsa: de kleren maken de man niet
Opel: levenslange garantie op alle modellen
Opel GTC Paris: de smaak van snelheid