Trofeo Abarth Benelux: sport en spektakel voor een zachte prijs
Foto: © www.vroom.be
Enkele bommetjes op wielen gestoken door een schorpioen, legendarische circuits en een beperkt budget: dat is de Trofeo Abarth Europe in een notendop. Goed nieuws: er wordt nu ook een Benelux-versie georganiseerd.

“Zich uitleven met een beperkt budget”

Ben je een amateurpiloot, maar heb je onvoldoende budget om achter het stuur te kruipen van een Ferrari in de 24 uren van Le Mans? Ben je een gentleman driver en wil je jouw stuurmanskunsten verbeteren? Of wil je de autosport induiken zonder fortuinen uit te geven? Dan is de Trofeo Abarth Benelux het overwegen waard. Het programma, samengesteld door Thomas Neri van Neri Competition (sportafdeling van Abarth-agent in Luik), is eenvoudig: vijf races op legendarische circuits met een Abarth.

Vijf manches, zes sites

De Trofeo Abarth Benelux bezoekt zes verschillende locaties. "Na de testdag op 5 april in Zolder, in het gezelschap van het Belgian Racing Car Championship (BRCC), vatten wij het eigenlijke kampioenschap aan in Dijon, alweer met het BRCC. Daarna gaan wij naar de Nurburgring en naar Zandvoort, waar we de voltallige Abarth-familie zullen ontmoeten aangezien deze meetings ook meetellen voor de Europese Trofeo. Dan doen we Colmar-Berg en Spa-Francorchamps aan, om ten slotte het seizoen af te sluiten in Zolder”, verduidelijkt Thomas Neri. De wedstrijden bestaan uit vrije trainingen, twee kwalificaties van 25 minuten en twee races van 25 minuten plus een ronde.

De auto

Eenvoudiger kan niet: iedereen krijgt dezelfde auto. Het gaat om een Abarth 500 Assetto Corse met 1.4 turbomotor met 190 pk, handgeschakelde zesversnellingsbak, verstelbare ophanging, raceremmen, Michelin 205-50-17-banden, met in totaal net geen 970 kg op de weegschaal. Momenteel is het de bedoeling dat twaalf wagens aan de Trofeo Benelux deelnemen, maar dat kan nog verhoogd worden tot vijftien.

De formule

Drie formules werden aangeboden: de wagen kopen, hem huren voor het hele seizoen of hem huren voor een meeting. Uiteraard is er een volledige begeleiding (technische assistentie, onthaal, catering). De huurprijs bedraagt 25.000 tot 38.000 euro.

Op het circuit

Het team van Abarth voegde de daad bij het woord: na de persconferentie werden we uitgenodigd voor enkele rondjes achter het stuur van een Abarth Assetto Corse. Die kreeg dan wel een vitaminekuur, maar verloor niets van de originele charme van de Fiat 500. Hij is nog altijd even schattig. Het interieur is uiteraard veel kaler: een rolkooi, een kuipzetel en stuur, dat is het zowat. Een grote loebas zoals ik vindt echter geen ideale rijpositie. Mijn helm botst tegen de rolkooi.

Beetje bezorgd

Voor ik de koppeling los, moet ik toegeven dat ik enkele bedenkingen heb bij de stabiliteit van de auto. Net als de remmen en het circuit staan de banden staan nog koud, de wielbasis is heel beperkt en de instructeur heeft de rembalans volledig op de voorwielen afgesteld “om te vermijden dat het achteraan voortdurend blokkeert”.

Opwarmen

De motor gaat aan en het hele koetswerk trilt door het verwoestende geluid van de Abarth. Veel heeft deze uitlaat niet nodig. Ik schakel in eerste en we zijn vertrokken. Bijzonder voorzichtig om te beginnen. De achtertrein vraagt gewoon om de voortrein te passeren zodra je remt. Ik pas me aan, vermijd mijn collega’s die al geslipt zijn en verhoog beetje bij beetje het tempo.

Op temperatuur

De bestuurder, de banden en de remmen zijn op temperatuur, we kunnen eindelijk voluitgaan. Door het sterk bekrachtigde rempedaal vraagt deze Abarth een geconcentreerde rijstijl. De minste fout wordt onmiddellijk bestraft. Het gaat er dus om ‘academisch’ te sturen: remmen in rechte lijn en accelereren in de bocht, profiterend van de uitstekende grip dankzij het zelfblokkerende differentieel. De motor is ongelooflijk pittig bij alle toeren. In die mate zelfs dat een hogere versnelling vaak volstaat om in de bochten op het koppel te rijden.

Conclusie

Geen twijfel mogelijk, de Assetto Corse is een echte racewagen. Maar hij is niet geschikt om in handen te geven van eender wie. Om snel te gaan, moet je wat ervaring hebben, koelbloedig zijn en gecontroleerd rijden. Er is geen plaats voor opschepperij, want dan ben je onmiddellijk gezien. Ideaal om je vervolgens aan te passen aan andere racewagens. Een goede leerschool … en lesje in nederigheid.

Dossier Abarth: de terugkeer van de schorpioen

Abarth 695 Tributo Ferrari op autosalon van Brussel

Abarth 500C: dubbele pret

Abarth 500 Gulf Limited Edition: nostalgie

Abarth 500C: met manuele versnellingsbak

Abarth Punto Evo: krachtkuur

Abarth 500 « essesse » : duivels !

Abarth 695 Tributo Ferrari: dubbel eerbetoon

Abarth 500 R3T: de schorpioen keert terug

Abarth 500 Cabrio Italia: sierlijk bommetje