Poetshulp wordt home manager
Jaarlijks geeft 23procent van de poetshulpen er de brui aan.An Nelissen
De vzw Solidariteit voor het Gezin geeft haar poetshulpen een intensieve opleiding en een eigen poetskit. Die opwaardering moet het hoge verloop in de sector tegengaan.

diensten

Van onze redacteur



De sector van de dienstencheques mag dan een succesverhaal zijn, hij wordt ook getekend door veel problemen. 'De sector groeit nog exponentieel. Vorig jaar wierven wij 33sollicitanten voor poetshulp per week aan, dit jaar ongeveer 20per week. Het wordt steeds moeilijker om goed personeel te vinden, omdat we in dezelfde vijver vissen', zegt Erwin Devriendt, gedelegeerd bestuurder van de vzw Solidariteit voor het Gezin, die meer dan duizend poetshulpen tewerkstelt (zie inzet).

'We worden ook geconfronteerd met een gigantisch personeelsverloop. Jaarlijks geeft 23procent van de poetshulpen er de brui aan. Tot slot ligt ook het ziekteverzuim, met 18procent, onrustwekkend hoog. Die cijfers stijgen elk jaar en zijn een probleem voor de hele sector. Als we niets ondernemen om die problemen het hoofd te bieden, dreigt de sector dicht te slibben en zal onze dienstverlening in gevaar komen.'

Het is vanuit die bezorgdheid dat Solidariteit voor het Gezin, dat in heel Vlaanderen actief is, met een nieuw project uitpakt: een 'talentenbank' voor poetsvrouwen. 'We proberen onze poetshulpen deskundig op te leiden, zodat ze een volwaardige job krijgen met de bijbehorende verantwoordelijkheden. We maken van de klassieke poetsvrouw een home manager', aldus Devriendt.

Concreet krijgt elke poetshulp minimaal 40uren opleiding rond drie pijlers: communicatie met de klant, ergonomie (hoe moet ik schoonmaken zonder mijn rug te belasten) en schoonmaaktechnieken (zoals: hoe maak ik zo efficiënt mogelijk schoon met zo weinig mogelijk water en poetsproduct). 'Wij ondervinden dat zo'n intensieve opleiding nodig is, omdat ons personeel een kansengroep is', zegt projectleider Guy Vervaet.

'Ze hebben een lagere weerbaarheid en een zwakker profiel, zowel op fysiek als op communicatief vlak. Tegelijk mag je het werk van een poetshulp niet onderschatten. Het is belastend werk, voor de rug en de polsen, in een prestatiegerichte dienstverlening. Een poetshulp kan zich niet veel klachten van klanten veroorloven. Met deze opleiding willen we hen beter wapenen, zodat het ziekteverzuim en verloop daalt.'

Het project moet ook de klantenservice verbeteren, onder meer via een 'comfortpakket. Elke poetshulp krijgt een eigen poetskit, die uit vijf producten en alle nodige sponzen en microvezeldoeken bestaat. 'Die producten dekken 80procent van de behoefte van een particulier', zegt Devriendt. 'De klant moet daardoor niet langer zelf alle basisschoonmaakproducten in huis halen.'

In ruil voor dat 'comfortpakket' betaalt de klant wel 0,39 euro per uur meer. Dat geld gaat volledig naar de opleiding van de poetshulpen en de bekostiging van de poetskits, samengesteld door het bedrijf Alpheios. 'De meerprijs is minimaal', zegt Devriendt. 'Uit eerder onderzoek blijkt dat een gemiddeld gezin in Vlaanderen jaarlijks 200 euro besteedt aan schoonmaakproducten. Met het comfortpakket kan de klant veel geld besparen.'

De poetshulpen krijgen vanaf 1januari hun poetskit. Voor het bijbestellen van schoonmaakproducten zijn ze zelf verantwoordelijk.

De klant is niet verplicht om mee te stappen in het verhaal. 'Het wordt zaak om hem de komende maanden via een campagne te overtuigen', zegt Vervaet. 'Ik besef dat dat een inhoudelijk risico is. De poetshulpen zijn tevreden dat hun werk wordt opgewaardeerd, maar de klant ziet de poetshulp nog niet als een manager.'

Met het 'comfortpakket' zegt Solidariteit voor het Gezin klaar te zijn voor een nakende liberalisering van de financiële bijdrage van de klant. Die ligt nu vast op 6,70 euro per uur (4,69 euro na fiscale aftrek), ver beneden de reële kosten van een arbeidsduur.

Nu al zijn er echter bedrijven die de klanten een euro extra per uur aanrekenen, bijvoorbeeld voor verplaatsingskosten. Als de bijdrage van de klant wordt geliberaliseerd, zal de concurrentie in de sector nog groter worden. 'En dan hebben wij een inhoudelijk product waarmee we het verschil kunnen maken', aldus Devriendt.

Hij benadrukt dat dit project losstaat van het debat over de loon- en arbeidsvoorwaarden van de poetshulpen. 'Dit project houdt geen hoger loon in voor de poetshulpen', zegt Devriendt. 'Die afspraken moeten worden gemaakt op sectorniveau, en daarvoor zijn we grotendeels afhankelijk van de overheid. Maar wij steunen uiteraard die vraag.'

www.solidariteit.be