De sector wil duurzaam ondernemen, op voorwaarde dat het geld opbrengt.

Drie op de vier spelers in de sector geven toe dat maatregelen om het milieu en de sociale relaties bij de logistieke partners te verbeteren enkel worden genomen als de winst er niet negatief door beïnvloed wordt. 'De consument verlangt steeds meer dat bedrijven zich maatschappelijk verantwoord opstellen', zegt Van Ossel.

'De consument kan door zijn keuze de winst en zo het gedrag van de bedrijven zeer sterk beïnvloeden.'

Maar kiezen voor de consument is niet altijd even eenvoudig. Zo zijn 85 procent van de ondervraagden het eens met de stelling dat consumenten op het winkelrek moeilijk gezonde producten van andere kan onderscheiden. Tegelijkertijd vindt 74 procent van de ondervraagden het de verantwoordelijkheid van de voedingsindustrie om de consument zo goed en duidelijk mogelijk te informeren over de gezondheidsaspecten van de voedingswaren die te koop worden aangeboden.

Van Ossel verwijst naar het sterrensysteem dat Delhaize-dochter Hannaford in de Verenigde Staten gebruikt om op het prijskaartje de gezondheid van de producten te classificeren.

Maar de sector wil zeker niet betuttelend optreden. 'Help de consument te kiezen, maar laat hem zelf uitmaken of hij ervoor kiest om gezond te eten of zichzelf eens lekker te verwennen', is volgens Van Ossel de boodschap van de sector. (cv)