Werknemers durven geen doktersbriefje meer te vragen omdat ze bang zijn dat ze hun werk verliezen als ze ziek thuisblijven. ‘Ze smeken zelfs om een middeltje dat hen erbovenop helpt', zegt de Huisartsenvereniging.

‘Ik had vorige week een patiënt die haast niet recht kon zitten op zijn stoel omdat hij verging van de rugpijn. Een zware lumbago, was mijn analyse, en ik schreef hem platte rust voor. Maar hij heeft hier zitten smeken of hij toch niet mocht gaan werken en of ik geen middeltje had om hem erbovenop te helpen. Maar als je een lumbago niet verzorgt, riskeer je een verlamming. Je moet de mensen bijna verbieden om nog te gaan werken.'

Aan het woord is Jos De Smedt, voorzitter van de Vlaamse Huisartsenvereniging. Hij en zijn collega's krijgen almaar meer patiënten over de vloer die toch willen blijven werken. ‘Een half jaar geleden kwamen ze nog om een doktersbriefje, maar nu willen ze er geen. Omdat ze op het werk aan het afdanken zijn, is de reden. Zeker mensen met tijdelijke contracten hebben schrik voor een ontslag. Huisartsen hebben moeite om mensen thuis te houden, terwijl we vroeger moeite hadden om mensen naar hun werk te sturen. Ze vragen nu zware medicatie om er toch tegen te kunnen.'

Bij het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) zijn ze niet verbaasd door de klacht van de huisartsen. ‘In tijden van economische crisis of in ondernemingen waar herstructureringen zijn, ligt het ziekteverzuim altijd lager', zegt Kris De Meester van het VBO. ‘In de perceptie van de werknemers speelt dat mee bij de redenen voor ontslag. Absenteïsme kost inderdaad veel geld, maar werknemers mogen niet het gevoel hebben dat ze vogelvrij zijn. Het omgekeerde gebeurt trouwens ook: als het goed gaat, worden mensen plots veel sneller ziek.'

Het VBO vraagt zijn leden om een duidelijk beleid uit te stippelen. ‘Bedrijven moeten meer doen dan doktersbriefjes controleren', zegt De Meester. ‘Big brother spelen is geen structurele oplossing. Ja, de werkgever draagt de kosten van een zieke, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat iemand de hele afdeling komt besmetten. Een goede verstandhouding met je werknemers is de beste oplossing.'