LUCHTVAART De bonden bij de vliegtuigbouwer Airbus slaan de handen in elkaar tegen de afslanking.

BRUSSEL/TOULOUSE (dpa, afp). De bonden van alle Airbusvestigingen verzamelden gisteren in de kantoren van de Europese Metaalvakbond in Brussel om zich te beraden over een gemeenschappelijke strategie. De Franse en Duitse bonden hebben, na onenigheid in het begin, nu beslist om toch een front te vormen en zo de sociale impact van de herstructurering zo klein mogelijk te houden. Dinsdag brak al een spontane staking uit bij de Airbusvestiging in het Franse Méaulte. De 1.280 werknemers vrezen dat hun fabriek, net als die in St.Nazaire, zal worden gesloten.

Vandaag komen de bijna 55.000 werknemers van Airbus eindelijk aan de weet wat er precies schuil gaat achter het herstructureringsprogramma ,,Power8''. De inhoud van het programma zou al vorig week voorgesteld worden, maar het was toen nog onvoldoende doorgepraat met de politieke verantwoordelijken. De Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Jacques Chirac ontmoetten elkaar vrijdag nog over het politiek zeer gevoelige dossier.

Media melden al weken dat 10.000 banen op de tocht zouden staan. In Frankrijk en Duitsland zouden samen ongeveer 8.000 banen sneuvelen. Hoe die afslanking verdeeld wordt over de twee landen, wordt vandaag duidelijk. Volgens de eerste berichten zou de verdeling van de productie van de superjumbo A380 tussen beide landen echter onveranderd blijven. Het toekomstige langeafstandstoestel A350 zou grotendeels in Frankrijk gebouwd worden, terwijl de opvolger van het vliegtuig voor de middellange afstand, de A320, in Duitsland zou worden gemaakt. De rest van de banen verdwijnt in Groot-Brittannië en Spanje, twee landen waar Airbus ook vestigingen heeft. Airbus zou ook een paar vestigingen van de hand doen. Met het herstructureringsplan wil Airbus vanaf 2010 jaarlijks 2miljard euro uitsparen.