De omzet van de kledingketen Hennes & Mauritz ging in maart fors de hoogte in. Met dank aan Madonna.

H&M verkocht in maart 2007 maar liefst 17procent meer dan in maart 2006, zo maakte het bedrijf gisteren bekend. Dat is het hoogste stijgingspercentage van de afgelopen vijftien maanden. Zestien analisten die het aandeel volgen, hadden op niet meer dan een stijging met 9,5procent gerekend, in lijn met de marktgroei. Bij het cijfer is geen rekening gehouden met de nieuwe winkels die in de tussentijd zijn opengegaan. Inclusief de nieuwe openingen verkocht H&M 29procent meer.

Het is niet moeilijk te raden waardoor - of beter: door wie - de kopers juist in maart naar de winkels gelokt werden. Net in die maand startte de keten met de verkoop van een kledinglijn die ontworpen is door de popster Madonna (48). Maar, eerlijk is eerlijk, ook andere factoren speelden een rol. In maart dit jaar was het weer een stuk beter dan in dezelfde maand een jaar eerder, toen sneeuwval de omzet geen goed deed. Bovendien was er een kalendereffect dat voor 3procent groei zorgde.

H&M heeft wisselend succes met de collecties die door beroemdheden zijn ontwerpen. Karl Lagerfeld wist heel wat volk naar de winkels te lokken, maar voor Stella McCartney bleef een stormloop uit. Vast staat dat de namen er in elk geval voor zorgen dat er veel over de collecties gepraat en geschreven wordt. In het geval van Madonna werkten ook de reclameaffiches wervend.

Op de beurs van Stockholm ligt H&M bijzonder goed in de markt. De afgelopen 12maanden is het aandeel 56procent duurder geworden. De concurrent Inditex, het Spaanse bedrijf achter Zara, steeg in dezelfde periode met 52procent in waarde. Gisteren steeg het aandeel H&M met 2,3procent tot het recordniveau van 440Zweedse kronen.

H&M heeft een traditie in het inhuren van bekende namen als lingerie- of badpakmodel. Dit voorjaar zal de Australische zangeres Kylie Minogue (38) in badpak en bikini op de reuzeaffiches prijken. De collectie belooft ,,dolle pret'', zo meldde de zangeres op haar website. Minogue poseerde in 1998 al eens in H&M-ondergoed.

De Zweedse kledingketen werkt ook op andere fronten aan haar toekomst. Sinds vorige maand heeft H&M een tweede keten, Collection of Style (COS) genaamd, die op een iets hoger marktsegment mikt. Er zijn COS-winkels in onder meer Londen, Den Haag en Brussel.

Vorige maand opende H&M zijn eerste winkel in Hongkong en vorige week ook in Sjanghai. Voor dit jaar staat nog een tweede winkel in Sjanghai op het programma. In Hongkong moeten er eind dit jaar drie zijn. Azië is met zijn snelgroeiende koopkracht een veelbelovend continent voor kledingketens. Inditex heeft met 67winkels in Azië al een voorsprong op H&M. (rmg)