Het merk van surfkleding Quicksilver maakte een succesvolle spot voor YouTube, bedoeld om de surfcultuur in niet-surfende landen te promoten. Het doel was om met het amateuristisch ogende filmpje 750.000 mensen te bereiken. Na een week waren het er een miljoen, na twee maanden tien miljoen.



Mattel creëerde een virtuele Barbie-wereld, bedoeld voor jonge meisjes. Net als in SecondLife kunnen ze er een eigen identiteit aannemen, shoppen, chatten en virtueel geld uitgeven. Barbiegirl.com werd een enorme hit met miljoenen gebruikers.



Ogilvy sleepte dit jaar een Grand Prix binnen met een voor het internet bedoeld spotje voor Dove. Het filmpje - Evolution - wordt nu ook op televisie uitgezonden. Miljoenen mensen hebben het intussen gezien.



Cisco wou zijn concept 'The Human Network' ondersteunen door een artikel erover op Wikipedia te plaatsen. Net op tijd kwam het bedrijf tot het inzicht dat commerciële bedoelingen uit den boze zijn op Wikipedia. Het heeft dan zelf een verzameling wiki's gemaakt, gebaseerd op dezelfde software als Wikipedia.



De ecologische website Adventure Ecology liet op 3april van dit jaar SecondLife gedeeltelijk onder water zetten om te tonen wat de gevolgen van de klimaatopwarming kunnen zijn. Hoewel het aantal rechtstreekse gebruikers van SecondLife beperkt is, bereikte de boodschap uiteindelijk miljoenen mensen doordat er heel veel over geschreven en geblogd werd.



www.barbiegirl.com

humannetwork.wikia.com/wiki/Main_Page



Bekijk de filmpjes op

www.standaard.be/reclame