Door een Europese boete van 273miljoen euro wegens prijsafspraken zakte de nettowinst van de Nederlandse brouwer Heineken met 30,4%.

brouwen

Er bleef in het eerste halfjaar van 2007 een nettowinst van 302miljoen euro over, een daling met 30,4%. De omzet steeg autonoom met 8,0% dankzij hogere volumes, een betere verkoopmix en hogere prijzen. Het geconsolideerde biervolume bedroeg 58,2miljoen hectoliter, een stijging met 9,3%. Van die groei was 8,3% autonoom.

De brouwer zag de nettowinst vóór bijzondere posten en amortisatie van merken (BEIA) stijgen van 410 naar 548miljoen. Hij realiseerde een bedrijfsresultaat BEIA van 906miljoen euro, tegen 726miljoen in de eerste zes maanden van 2006. De omzet steeg van 5,738 tot 6,127 miljoen euro.

Het volume van Heineken Premium Light in de Verenigde Staten bleef onder de verwachtingen. Heineken wil er in 2007 meer dan één miljoen hectoliter van verkopen.

Heineken blijft wereldwijd kijken naar acquisities. Ceo Jean-François Van Boxmeer omschrijft Heineken als een 'consolidator'. Heineken verwacht voor dit jaar een autonome nettowinstgroei van 20 tot 25%. De prognose werd in juli naar boven bijgesteld als gevolg van hogere verkopen in de eerste maanden van 2007. In de tweede jaarhelft zou het minder hard gaan door het wisselvallige weer.

Heineken heeft zich volledig ingedekt voor de benodigde grondstoffen en verpakkingsmaterialen voor de rest van 2007. In lijn met de eerdere verwachting zullen de kosten van grondstoffen en verpakkingsmaterialen per hectoliter in 2007 met circa 8% stijgen als gevolg van de gestegen inkoopprijzen. (pdd)