Dehaene maakt reclame voor Nikon
Jean-Luc Dehaene 'toont' zijn documenten ongewild aan een persfotograaf.photo news
Foto: © Christophe Licoppe
De foto van het fameuze 'Dehaene-document' vormt het voorwerp van een heuse reclamecampagne op YouTube. Voor de Japanse camerafabrikant Nikon is het een gedroomde kans om zich te profileren als het professionele fotomerk.

technologie

van onze redacteur



Heel wat mensen waren de voorbije dagen verbaasd dat je een leesbare uitvergroting kon maken van het document dat Jean-Luc Dehaene op zijn schoot hield bij het binnenrijden van het kasteel Belvédère. Het lijkt eerder een idee voor een Amerikaanse spionagefilm, maar een Brusselse persfotograaf bewees dat het echt kon. Hij maakte de foto en de uitvergroting met een D200-camera van het merk Nikon. Dat Japanse bedrijf liet de voorzet voor open doel niet liggen. Op YouTube is op een filmpje te zien hoe de bewuste fotograaf op zijn foto inzoomt en zo de tekst van de nota-Dehaene onthult. Het filmpje besluit met de slagzin 'It's not just a camera, it's a Nikon' (Het is niet zomaar een camera, het is een Nikon).

Dat het bedrijf zo snel op de vaderlandse actualiteit inspeelt, kan doordat Nikon al een jaar een apart filiaal heeft in België. Het telt een tiental werknemers en wordt geleid door Dominic Schouterden, die tien jaar in verkoopfuncties heeft gewerkt bij de Finse gsm-fabrikant Nokia.

De taak van Schouterden was onder meer om de distributie van Nikon in ons land open te trekken. 'Vroeger werden we verdeeld door de fotogroothandel De Beukelaer, maar zij staan erg dicht bij de vakhandel en verdelen nog een vijftigtal andere merken, wat hun onafhankelijkheid bemoeilijkt. Wij wilden ook aanwezig zijn bij massadistributeurs zoals Carrefour en Makro, die steeds belangrijker worden in de cameraverkoop.'

Hoe evolueert de cameraverkoop in ons land?

'Eigenlijk zijn we erg verbaasd over de aanhoudend sterke groei van digitale fotografie. We halen momenteel een groei van 25 à 30% op jaarbasis, terwijl er eigenlijk maar een groei van rond de tien procent verwacht was. En dat ondanks de opmars van de gsm's met ingebouwde camera, die niet in die cijfers vervat zitten. Blijkbaar gebruiken de meeste Belgen, naast hun camera-gsm, nog altijd een apart digitaal fototoestel. Je ziet ook dat de race naar meer megapixels blijft voortduren. Vorig jaar kwamen er heel wat toestellen van 6megapixels op de markt, dit jaar gaat de aandacht naar 7megapixels en volgend jaar zal dat wellicht 8megapixels zijn.'

Waarop legt Nikon de klemtoon?

'Onze strategie is vooral gericht op de reflexcamera's, waar je nog een groei hebt van rond de 50%. We verdelen die markt met Canon, maar Sony is een nieuwe uitdager en we verwachten dat ook andere merken, zoals Samsung of Panasonic, hierop gaan focussen. Zowat een derde van onze verkochte toestellen zijn reflexcamera's. Maar in waarde gaat het om ongeveer de helft van de omzet. Ze zijn daarom strategisch belangrijker dan de compactcamera's, die vooral een volumemarkt zijn. Daar is het onze taak om aanwezig te zijn en de vooropgezette verkoopcijfers te halen. Als dat niet lukt, zou het kunnen dat die poot op termijn afgestoten wordt, ja.'

'Als kleinere nichespeler bestaat onze uitdaging erin om de mensen meer vertrouwd te maken met fotografie. We moeten vooral bij jongeren meer brand awareness creëren. Ik ben trouwens van plan om die merkbewustheid in ons land te onderzoeken.'

Wat zijn de nieuwste snufjes in digitale fotografie?

'We hebben de D3 gelanceerd, een digitale reflexcamera die hetzelfde formaat heeft als de traditionele analoge. En er is natuurlijk de race naar meer resolutie - we halen vandaag al 12megapixels - en naar een snellere bewerking van foto's, via ingebouwde software op het toestel zelf. Dat is bijvoorbeeld nuttig voor beroepsfotografen - denk maar aan de foto van Dehaene. We lanceren morgen (donderdag, red.) zeven nieuwe modellen van ons submerk Coolpix. Eén ervan is de S51C, een toestel waarmee je foto's via een Wifi-verbinding rechtstreeks naar een server kunt uploaden.'

In het algemeen gaat er toch weinig aandacht naar internetconnectiviteit.

'Wij geloven daar heel sterk in, maar de klanten lopen er niet echt warm voor. Wifi is in de fotografie geen unique selling proposition. Dat komt ook gedeeltelijk doordat de dealers er weinig over weten. Vakfotografen zijn doorgaans geen goede marketeers. In die zin kan de sector nog wat leren van de telecomwereld.'

www.youtube.com/watch?v=nmvksSkXSxQ