In de eerste zeven maanden van dit jaar werden in ons land al 472.000 digitale fotocamera's verkocht, zo blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbedrijf GfK. De verkoop zit bovendien in de lift: mei, juni en juli waren voorlopig de sterkste maanden, met telkens een verkoop van rond de 80.000 stuks.

Als we die cijfers extrapoleren, zou de cameraverkoop dit jaar vlot over de 800.000 stuks moeten gaan -zeker als de verkoop nog opleeft tijdens het jaareinde. Vorig jaar werden volgens GfK zowat 700.000 digitale fototoestellen verkocht. Een groei van meer dan 15% voor het hele jaar behoort dus zeker tot de mogelijkheden.

De fotografiemarkt omvat twee grote segmenten: de goedkopere compactcamera's en de duurdere, professionele spiegelreflexcamera's. 'Het aandeel van de reflexcamera's in de totale verkoop bedraagt ongeveer 9%', zegt Dominic Schouterden van Nikon. 'Elke maand worden er daarvan zowat 6.000 verkocht, tegenover 65.000 compactcamera's.'

Het segment van de reflexcamera's wordt min of meer gelijk verdeeld tussen de Japanners Canon en Nikon.

Bij de compactcamera's is de concurrentie veel groter en zijn de winstmarges kleiner. 'Een reflexcamera kost gemiddeld 1.000 euro en levert een winstmarge van rond de 20% op. Een compactcamera daarentegen kost maar 250euro, waarvan we slechts 5 à 10% overhouden', aldus Schouterden.

De verkoop van digitale toestellen gebeurt hoofdzakelijk via drie grote kanalen: de mass retailers (hypermarkten zoals Carrefour) zijn goed voor zo'n 20% van het aantal verkochte camera's, de elektronicaketens (het zogenaamde ERT-kanaal) halen 40% en de gespecialiseerde vakhandel ongeveer 30%. Die vakhandel verliest steeds meer terrein aan de grote spelers. 'Een probleem is wel dat de verkopers in de grote ketens vaak niet voldoende technische kennis hebben. Daarom hebben we een e-learning-programma gelanceerd om hen beter op te leiden', zegt Dominic Schouterden. (wdp)