De Amerikaanse autoconstructeur Ford zal 51 miljoen euro investeren in zijn fabriek in Genk. De Vlaamse regering doet daar nog eens ruim 7 miljoen euro bovenop, zo werd duidelijk op haar missie in Detroit.

Ford had eind vorig jaar al laten weten dat het geld zou uittrekken om de S-Max, Galaxy en Mondeo te moderniseren en bevestigt dat voornemen nu aan de Vlaamse minister-president Kris Peeters (CD&V). Peeters is samen met minister van Economie Patricia Ceysens (Open VLD) en minister van Werk Frank Vandenbroucke (SP.A) naar Detroit gereisd om de top van Ford en General Motors te ontmoeten.

'We zijn allemaal bezorgd om de toekomst van Ford Genk', zei Peeters. 'Er zijn niet alleen de 51 miljoen euro investeringen van Ford, die dienen voor het heropsmukken van modellen die nu al geproduceerd worden. Collega Patricia Ceysens voegt aan die Amerikaanse investeringen ook nog eens 7,2 miljoen euro Vlaamse subsidies toe.'

Volgens Ceysens bestaan die subsidies uit twee componenten. 'Eerst is er strategische investeringssteun. Die komt neer op een goede tien procent van de investering die Ford zal doen. En we doen nu ook al aan opleidingssteun. Die bedroeg tot nu toe één miljoen euro, maar van Europa is het dubbele toegestaan. We zullen die steun verhogen tot twee miljoen.'

In Genk is men tevreden over de geldinjectie die het moederhuis voor de fabriek over heeft, maar harde garanties dat dit de werkgelegenheid in stand gaat houden, zijn er niet.

'Het geld stelt ons in staat om auto's te blijven maken, maar het is de markt die dicteert hoeveel auto's dat zijn en met hoeveel mensen we die gaan bouwen', benadrukt woordvoerder Dirk Steyvers. Volgens Steyvers zou de investering tegen 2011 Genk bereikt moeten hebben. Eind vorig jaar heeft Ford al zo'n 900 tijdelijke contracten niet verlengd.

Het bedrijf besliste onlangs ook om vanaf maart drie maandagen per maand geen auto's meer te bouwen. Sinds januari ligt ook op vrijdag de band stil bij Ford, wat dus betekent dat het bedrijf maar drie dagen per week draait. De reden daarvoor is de dramatisch teruggevallen automarkt in Europa en de rest van de wereld.

Over de fabriek van Volvo in Gent, een dochtermerk dat door Ford in de etalage wordt gezet, kreeg de Vlaamse regering niet meer duidelijkheid. 'Bij Ford Genk praatten we over een programma, over een investering. Over Volvo Gent en hoe ze de verdere toekomst daar zien, bleef Ford discreet.'

Minister Vandenbroucke wees erop dat Ford en Volvo bezig zijn aan een aantal nieuwe modellen. Hij zei dat hij de indruk had dat Ford daar een goed oog in heeft. 'Maar ze lieten niet in hun kaarten kijken over een eventuele verkoop. Ik had het gevoel dat ze alle opties wilden open houden.'

De Zweedse regering heeft ondertussen bekendgemaakt dat het Volvo Cars een staatswaarborg van 445 miljoen euro zal geven. Daarmee komt het noodlijdende bedrijf in aanmerking voor een aangevraagd krediet van de Europese Investeringsbank. Dat verklaarde staatssecretaris voor Economie, Jöran Hägglund, gisteren in de krant Dagens Industri.

Een gelijkaardige aanvraag van Saab is door de regering afgewezen. Saab, een dochterbedrijf van General Motors, vroeg onlangs uitstel van betaling aan. Volgens Hägglund wil GM 'enkel kosten afwentelen'. 'In tegenstelling tot GM heeft Ford bij Volvo zijn verantwoordelijkheden als eigenaar ook op lange termijn opgenomen', zei hij.

Gisteravond rond 18 uur Belgische tijd was op het hoofdkwartier van GM nog een onderhoud voorzien van de Vlaamse delegatie met Carl-Peter Forster, de topman van GM Europe, en Rick Wagoner, de ceo van GM. Het zou daarbij vooral gaan over de impact van het wereldwijde besparingsplan van GM op Opel Antwerpen. GM overweegt de Europese activiteiten van Opel af te splitsen en te verzelfstandigen. (fpe)



Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in