De nieuwe Agoria-voorzitter is geen tafelspringer. Maar hij kent wel wat van ,,change management''.

Brussel. Als er één ding is dat je Francis Verheughe niet kunt aanwrijven, is het mediageilheid. De man is al tien jaar baas bij een van de grootste industriële ondernemingen van het land -Siemens is in België nog altijd goed voor bijna 3.500 werknemers- en een van onze grootste exporteurs. Verheughe werd sporadisch genoemd als kandidaat voor een topfunctie -in 2002 als opvolger van John Goossens bij Belgacom, recenter nog als opvolger van Tony Mary bij de VRT- maar kwam zelf zelden tot nooit voor het voetlicht van de massamedia.

Maar misschien is zo'n mediaprofiel ook niet wat ze bij Agoria zoeken. Ook zijn voorganger bij de sectorfederatie, Thomas Leysen, kwam doorgaans pas naar buiten als er echt belangrijke statements gemaakt moesten worden.

Verheughe heeft andere kwaliteiten die Agoria misschien van nut kunnen zijn. Om te beginnen zijn goede kennis van een brede waaier technologische en industriële activiteiten. Niet verwonderlijk als je weet dat het Siemens-concern actief is of was in sectoren als communicatie, IT, energie, afvalbeheer, transport, de bouw en de medische sector.

Een andere kwaliteit die als het ware bij de baan hoorde, is het transformeren van organisaties. Siemens stelt zichzelf wel graag voor als een innovatief en groeigericht bedrijf, maar in de praktijk bestond Verheughes job de voorbije jaren vooral uit herstructureren en afslanken, als trouwe uitvoerder van de richtlijnen die hij kreeg uit het hoofdkwartier in München.

Alleen al in de voorbije twee jaar moest hij de afdeling computerdiensten klaarmaken voor een verkoop aan de computerfabrikant Fujitsu, de netwerkdivisie afsplitsen in een joint venture met Nokia, en de verzelfstandiging voorbereiden van de divisie bedrijfsnetwerken. Allemaal opdrachten die meer dan eens gepaard gingen met jobverlies en moeilijke sociale onderhandelingen.

Een topmanager van Siemens Belux is ook bij uitstek iemand die vertrouwd is met de export. Vorig jaar was die goed voor liefst 37 procent van de omzet van het bedrijf. Dat Siemens België actief is in bijna 200 landen in de hele wereld, dankt het onder meer aan projecten in transportinfrastructuur, zoals de aanleg van metrolijnen en luchthavenbebakening. En Siemens België werd door het Duitse management aangesteld tot regionaal hoofdkwartier voor West- en Centraal-Afrika vanwege de Belgische expertise op die markt. Verheughe zelf begon er zijn Siemens-carrière.

Verheughe heeft natuurlijk ook een paar kenmerken die een absolute voorwaarde zijn voor elke voorzitter van een unitaire werkgeversfederatie. Hij is Gentenaar van geboorte, maar deed een deel van zijn studies in Louvain-la-Neuve en is vloeiend tweetalig. Als voormalig voorzitter van de Brusselse werkgeversfederatie VOB en voorzitter van de Belgian Olympic Business Club is hij vertrouwd met de Belgische zakenlobby. Verheughe gelooft overigens sterk in sportsponsoring om het bedrijfsimago te steunen. Zo was Siemens lange tijd hoofdsponsor van het tennisduo Justine Henin en Kim Clijsters. (wdp)