Populaire series moeten de trekkers worden voor het interactieve tv-aanbod van Telenet. Video on Demand (VoD) of video op aanvraag is tot nu toe de belangrijkste motor geweest voor de verkoop van digitale televisie, zegt Benny Salaets, productmanager van Telenets interactieve digitale-tv-platform (iDTV). En dus is het logisch dat VoD -het concept 'kijken naar wat je wilt, wanneer je wilt'- een van de speerpunten blijft in de plannen van de kabeloperator.

Het bedrijf heeft, ruim twee jaar na de start van iDTV en op basis van meer dan 12miljoen transacties, stilaan een idee van wat aanslaat bij de Vlaamse kijker. En wat blijkt? Die kijker wil best wel interactiviteit en keuzemogelijkheden, maar niet te veel. Een overdaad aan menu's in de elektronische programmagids (EPG) is dodelijk voor zijn kijklust.

Daarom werkt Telenet aan een nieuwe interactieve functie die een groot deel van het zoekwerk voor de tv-kijker overbodig maakt. Wanneer bijvoorbeeld een trailer voor een bepaald programma op het tv-scherm komt, zal je met een druk op de rode knop meteen doorverbonden worden naar de bestelpagina voor dat programma in de VoD-bibliotheek. 'Het is de bedoeling om die functie begin volgend jaar ter beschikking te stellen van de omroepen', zegt Salaets.

Samenwerking met de grote Vlaamse tv-omroepen blijft voor Telenet cruciaal om het gebruik van VoD te stimuleren. Want de Vlaming kijkt vooral naar wat hij kent. 'Alles dat het goed doet op televisie, doet het ook goed in VoD. We verkopen dan ook meer tv-programma's dan films', zegt Salaets. Vandaar het succes van diensten als Net Gemist (VRT) of iWatch (VTM), waarmee je pas uitgezonden programma's toch nog kan bekijken.

Telenet probeert dat succes nu uit te breiden door ook populaire tv-series op aanvraag beschikbaar te maken. Nog maar pas maakte de kabeloperator deals bekend met SBS (VT4) en de VMMa (Kanaaltwee) om respectievelijk de populaire series Lost en 24 aan te bieden via de diensten C-More en iWatch. Een belangrijke doorbraak, zegt Salaets. En wat met sportprogramma's? 'Daar geloven we niet in. Sport is iets dat mensen live willen beleven.'

Dat speelfilms een minderheid vormen van de opgevraagde content, kan te wijten zijn aan het feit dat ze al enkele maanden op dvd uit zijn vooraleer ze in de VoD-bibliotheek terechtkomen. Ook daar wordt aan gewerkt. Zowel Belgacom TV als Telenet sloot onlangs een overeenkomst met de Amerikaanse Hollywoodstudio Warner Brothers, om films tegelijk op dvd en VoD uit te brengen. Het eerste experiment loopt sinds 26augustus met de film 300. En hoewel Telenet pas over enkele maanden definitieve conclusies wil trekken, lijkt het een groot succes. 'Het was tot nu toe de populairste VoD-titel die we al gehad hebben. Al kan dat natuurlijk ook te maken hebben met de aandacht die de pers gehad heeft voor het experiment.'