,,18 jaar ervaring als klant''
Phillip Vandervoort.rr
Meer dan acht maanden na het onverwachte vertrek van Bruno Segers krijgt Microsoft België een nieuwe directeur: de ingenieur Phillip Vandervoort.

Wat zal uw eerste werk zijn als general manager bij Microsoft België?

,,Mijn eerste prioriteit is het bedrijf Microsoft te leren kennen. De eerste honderd dagen als directeur zal ik vooral luisteren, observeren, praten met mijn ploeg en de mensen leren kennen. Over wat ik concreet ga doen, kan ik nu weinig zeggen.''



Welke managementstijl kunnen we verwachten?

,,Los en informeel. Mijn visie is dat ik voor het team werk en niet omgekeerd. Mijn deur zal altijd openstaan, hoewel ik weinig op mijn bureau te vinden zal zijn. Ik zal eerder in het bedrijf rondlopen om met mensen te praten.''



Verwacht u een trendbreuk met het bestuur van de vorige directeur Bruno Segers, die acht maanden geleden onverwacht vertrok?

,,Neen, Bruno had een behoorlijk palmares opgebouwd bij Microsoft. Hij heeft goede resultaten geboekt en een mooi team samengesteld. Daar wil ik geen trendbreuk in. Er zullen wel nuanceverschillen zijn. Logisch, want iedereen heeft zijn eigen managementstijl. Ik ben bijvoorbeeld een minder publieke figuur dan Bruno. Ik zal zichtbaar zijn, maar minder expliciet.''



Waarom heeft men u geselecteerd?

,,Ik ben twee keer CIO geweest, bij Umicore, toen nog Union Minière, en bij Interbrew, op cruciale momenten in die bedrijven.'' (beursgang Interbrew, red.)

,,Telkens ben ik in die bedrijven dan directeur geworden. Nu, als directeur van Microsoft België komen die twee functies samen. Dat is voor mij een droom die werkelijkheid wordt.''

,,Als CIO van Umicore en van Interbrew heb ik achttien jaar ervaring als Microsoft-klant. Dat is een troef, want ik denk dat bedrijven als Microsoft toenadering moeten zoeken met hun zakelijke klanten. Verder zie ik dat consumenten de Microsoft-producten steeds meer aanwenden als fast moving consumer goods, verbruiksgoederen. Dat vraagt voor een bedrijf een manier van denken die ik wel kan toevoegen bij Microsoft. Ik heb immers ook ervaring in retail. Voorts is er mijn passie voor technologie, wat gewoon persoonlijk klikt met Microsoft.''

U bent in uw professionele carrière een B2B-relatie gehad met Microsoft. Zal dat een effect hebben?

,,Neen, ik ben ook vader van vier kinderen en we zijn allemaal Microsoft-gebruikers, dus ik ben ook een gewone consument. Daarbij geloof ik dat de consumentenkant veel groeipotentieel heeft. Mijn opdracht wordt: op een evenwichtige manier aan de retail voor consumentenproducten werken, zonder de B2B-klanten links te laten liggen.'' (jvo)



U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig