'Groeien kan nog steeds'
Frank van der Wart en Joris Van Rooy: 'Het zou gek zijn niet te zoeken naar nog meer toplocaties.'Wim Daneels
Foto: © Wim Daneels
Nike mag dan op de Belgische markt alomtegenwoordig zijn als sportlabel, tot voor kort was er geen Nike Store in ons land. Die is er nu wel in de Stadsfeestzaal in Antwerpen, een franchisingproject in samenwerking met ASAdventure. 'En meer van die winkels zijn zeker een optie.' Een gesprek met Frank van der Wart, retail director voor Nike Northern Europe, en Joris Van Rooy, country manager België.

retail

Van onze medewerkster



Het gebeurt niet elke dag dat een topsprintster zich meet met een jonge Rode Duivel. Afgelopen donderdag gebeurde het wél: Kim Gevaert nam het op tegen Steven Defour. Gevaert won. De aanleiding was de opening van een gloednieuwe Nike Store in Antwerpen. Een winkel van 380 vierkante meter in samenwerking met ASAdventure. Die keten staat in ons land bekend als een topper in het outdoorsegment en heeft als gloednieuwe franchisenemer voor Nike allicht nog meer shops in de pijplijn zitten. 'Alles wat we daarover zeggen, is kijken in de glazen bol', aldus Joris Van Rooy, country manager Nike België. 'Maar het zou gek zijn niet te zoeken naar nog meer toplocaties. We focussen in elk geval op Antwerpen en Brussel. We hebben lang gezocht naar een goede partner, en ik denk dat ASAdventure net is wat we zochten. Ze hebben daar ook sport in hun DNA. Niet onbelangrijk.'

Nike is in Belgische 'multibrandstores' heel goed ingeburgerd. Tot nog toe kozen jullie voor multimerkzaken of voor 'shop-in-shops' zoals bijvoorbeeld bij de United Brands-winkels.

Van Rooy: 'Dat klopt. Het shop-in-shopconcept bij bijvoorbeeld United Brands was voor het label een perfect platform op A-lokaties in de steden. Die strategie heeft het merk zeker een duw in de rug gegeven. Met de opening van een Nike Store zal je zien dat er nog een grotere vraag wordt gecreëerd die iedereen ten goede zal komen. Anderzijds zullen we ook leren uit onze Nike Store. Die knowhow kunnen we dan weer doorgeven aan onze wholesale-partners.'

Gek toch dat er nog steeds geen Nike Store was in België?

Van der Wart: 'Tja, we waren al langer op zoek naar een goede locatie. We wilden een shop in Brussel of in Antwerpen. Dit leek ons het uitgelezen moment.'

Zijn de verwachtingen hoger dan normaal? Met alle heisa die rond de Stadsfeestzaal in Antwerpen gemaakt is de afgelopen weken?

Van der Wart: 'Laten we zeggen dat de verwachtingen altijd hooggespannen zijn, bij elke winkel die we openen. Maar dit project belooft erg goed te worden.'

Kozen jullie deze locatie omdat er een heel breed publiek verwacht wordt? De Stadsfeestzaal is nu eenmaal een doorgang tussen de populaire Meir en het wat chiquere Hopland.

Van Rooy: 'Die kruisbestuiving zal er zeker zijn. De shop ligt links vooraan, aan de kant van de Meir. Prominenter kan echt niet. Hopland is wat ons betreft pure destination shopping, maar door de Stadsfeestzaal zal er een nieuwe trafiek ontstaan.'

Hoe belangrijk is een klein land als België voor een megamerk als Nike?

Van Rooy: 'België is een heel belangrijke markt voor ons. We merken dat de aandacht voor sport hier groeit, net als in de andere Europese landen. Vooral bij vrouwen is dat meetbaar. Denk aan de vele 'start-to-run-acties', en de manier waarop die ook in de bladen en op televisie aan bod zijn gekomen. We voelen die groeiende aandacht. Het potentieel is bijgevolg erg groot.'

Kunnen jullie in ons land nog groeien?

Van Rooy: 'Wij groeien zelfs nog steeds in de multimerkzaken door een consistente aanpak van onze kant, en door investeringen van de zaken zelf.'

Van der Wart: 'Toen Niketown opende in Londen, vreesden de multimerkzaken voor hun omzet. Maar hun business ging er niet op achteruit, integendeel. Ze profiteerden mee van de Nike-hype.'

Jullie openden een Nike Store, geen Niketown. Wat is het verschil?

Van der Wart: 'Niketown is een exclusief concept. Het gaat om heuse flagshipstores die als toppers binnen ons retailnetwerk bekendstaan. Niketown is ook telkens eigendom van Nike. Terwijl een Nike Store meestal geopend wordt als franchisingconcept, in samenwerking met een plaatselijke partner. In dit geval dus ASAdventure.'

Van Rooy: 'Een Nike Store is ook telkens opgevat rond vier belangrijke steunpunten: running, vrouwencollectie, sports culture en voetbal. En daarnaast geven we seizoensrelevante elementen mee. Zo zal je nu weinig tennis in de winkel vinden, maar wel veel outdoorkleding.'

Qua branding is Nike een topper in de sportswear-branche. Maar kunnen jullie als Europeanen het beeld van de collectie en de eventuele strategie van het label mee beïnvloeden?

Van der Wart: 'Het assortiment is in alle landen hetzelfde. Maar toch gaan we daar heel speels mee om. We denken in functie van bepaalde winkels en hun klanten. Wat is dat voor een consument? En waar ligt het hart van die winkel? In functie daarvan leveren we niet aan alle winkels hetzelfde. Die differentiatie loont. Wat betreft strategie, kunnen we lokale accenten leggen, al moeten we uiteraard rekening houden met de lijn die door het Europese hoofdkantoor wordt uitgestippeld. Die lokale verschillen zijn echter uiterst relevant. Dat merken we aan de cijfers.' (zie kadertje)

Welke segmenten zitten bij Nike in de lift?

Van Rooy: 'De vrouwencollectie doet het goed. Alles binnen de performance ook, zoals bijvoorbeeld de women's running. We voelen dat zowel de sports culture als de fashion een impact hebben op elkaar, en gelukkig mooi in balans blijven.'

Van der Wart: 'Afdelingen als running en voetbal doen het erg goed. Maar we scoren toch ook met innovatieve producten zoals de Nike Plus. Dat is een technologie waarvoor we met Apple samenwerken door bijvoorbeeld een chip aan te brengen in de loopschoen, waardoor de loper zijn 'run' perfect kan voorbereiden en nadien ook kan bekijken.'

Europa doet het duidelijk goed, maar wat zijn voor jullie nieuwe markten?

Van der Wart: 'Tja, we zitten nu al zowat overal. Ze kennen Nike intussen in Roemenië, Bulgarije, Rusland, maar ook in China. Dat is ook voor ons dé markt. Geloof het of niet, maar we openen er momenteel één winkel per dag.'

www.nikeplus.com