Ouderen en Brusselaars kopen meer duurzame producten dan de rest van de bevolking.

consumptie

Oudere consumenten doen meer duurzame inkopen. Dat blijkt uit een studie naar duurzaamheid van Fedis, de federatie voor de distributiesector in ons land. De studie bracht ook regionale verschillen aan het licht. Brusselaars zijn de 'duurzaamste' consumenten, Vlamingen moeten zowel Brussel als Wallonië voorlaten. Spaarlampen zijn het populairste duurzame product.

BeXpertise bevroeg in het voorjaar van 2007 25.000 consumenten, voornamelijk via het internet. Uit de rondvraag blijkt dat vijftigplussers duurzamer aankopen. Tussen55 en 60procent onder hen blijkt bij het winkelen indien mogelijk Belgische producten te kopen en kijkt naar de herkomst en omstandigheden van de productieketen van het betrokken product. Bij de jongeren is dat30 tot 35procent.

Een grote meerderheid van de bevraagden (87procent) geeft aan al een spaarlamp gekocht te hebben. Andere populaire duurzame producten zijn energiezuinige wasmachines (63procent) en koelkasten (60procent). Ook isolatiemateriaal (60procent) en timerstopcontacten (40procent) kunnen op bijval van de consument rekenen.

De term 'duurzaamheid' wordt wel verschillend geïnterpreteerd. 'Een overweldigende meerderheid (82procent) van de Belgen beschouwt iets wat lang meegaat als een duurzaam product', aldus Baudouin Velge, gedelegeerd bestuurder van Fedis. Een milieuvriendelijk product is voor 57procent van de ondervraagden 'duurzaam'.

Fedis maakte gisteren ook bekend dat supermarktketen Colruyt de jaarlijkse Mercurius-prijs wint. Die stond dit jaar in het teken van duurzaamheid. Restaurantketen Exki en sportketen Sports World werden exaequo tweede.

www.standaard.biz/colruyt