Managers houden niet van daten en muziek. Dat zou je toch kunnen afleiden uit een onderzoek door het computerbeveiligingsbedrijf McAfee. Het bedrijf stelde Nederlandse IT-managers de vraag welke sites ze voor hun werknemers blokkeren.

Op de eerste plaats staan sites voor het downloaden van muziek -zoals de website van iTunes- die door 40% van de IT-managers worden geblokkeerd. Op de tweede plaats (36%) staan online-datingsites. Ook sites om muziek uit te wisselen, zoals Last FM (29%), en videosites als YouTube en online-radiosites (beide 26%) scoren hoog op de zwarte lijst. Verrassend is dat sociale-netwerksites zoals Hyves en Myspace, ondanks de risico's die daar in brede kring aan worden toegeschreven, in slechts 16% van de gevallen worden geblokkeerd.

Uit het onderzoek van McAfee blijkt dat sites niet zozeer worden geblokkeerd vanwege hun inhoud of het verlies aan werktijd, maar wel omdat ze cybercriminelen toegang tot het bedrijfssysteem kunnen verschaffen (49%).

De managers wantrouwen ook toepassingen als instant messaging (IM) en webmail (zoals Windows Live Hotmail en Gmail), maar omdat die toepassingen vaak voor het werk gebruikt worden, is men minder snel geneigd om ze te blokkeren.

Volgens beveiligingsspecialist Toralv Dirro van McAfee staan IT-verantwoordelijken voor de moeilijke opgave 'een balans te vinden tussen de beveiligingsbehoeften van de organisatie en de individuele behoeften van het personeel.'

De houding tegenover het blokkeren van sites en technologieën is niet in heel Europa gelijk. Uit het onderzoek komt Zweden naar voren als het soepelste land, waar bij 57% van de ondervraagden geen enkele toegangsbeperking bestaat. Britse IT-managers zijn het strengst, met slechts 28% bedrijven zonder enige vorm van blokkering. In Nederland legt 45% van de bedrijven geen beperkingen op.

België werd niet opgenomen in het onderzoek. (wdp)