Baaldag en e-book rukken op
Een bedrijfswagen behoort tot de klassieke extra's.Jacqueline de Haas/Hollandse Hoo Foto: © Jacqueline de Haas
Werknemers willen zelf hun extralegale voorwaarden kunnen kiezen, maar dat vinden de werkgevers geen goed idee.

Een studie van SDWorx becijferde dat Belgische ondernemingen gemiddeld 31extralegale voordelen aanbieden, en dat ze op dit moment kunnen kiezen uit niet minder dan 82 benefits. De meest voorkomende zijn een gsm-abonnement, een bedrijfswagen en de mogelijkheid deeltijds te werken. Ook nieuwjaarsrecepties en uitjes met het werk waarderen het personeel enorm.

Voordelen in natura maken ongeveer 20procent van het bruto salarispakket uit, wat ruwweg neerkomt op 10.000 euro per jaar. 'Een niet onaanzienlijk bedrag', aldus Bruno De Smet, Director Reward Consulent. 'Uit de studie blijkt dat werknemers het liefst zelf zouden beslissen hoe ze die som invullen, al naar gelang hun noden. Zo hebben jonge werknemers die graag reizen andere wensen dan oudere collega's die volop denken aan hun pensioen.'

Maar dat zien de bedrijven niet zitten. Slechts een derde van de 334 bevraagde ondernemingen vindt zo'n flexibel 'cafetariamodel' wenselijk. Een percentage dat de komende jaren niet zal stijgen volgens De Smet. Als reden haalt hij de complexe wetgeving in België aan. Die verankert alles. 'Een paradoxale situatie', meent hij, 'want België is het enige land in Europa waar er zoveel verschillende soorten voordelen zijn.'

Uit de studie blijkt ook dat een derde van de ondernemingen niet weet hoeveel de totale kosten van hun benefits-pakket bedragen. 'Veelal het kluwen aan juridische rechtsregels maakt dat moeilijk waardeerbaar', weet De Smet. 'Neem bijvoorbeeld bedrijfswagens. Hoe groener, hoe minder belastingen. Maar de financiële consequenties van dat recente beleid zijn nog lang niet duidelijk.'

Werknemers zijn overigens in datzelfde bedje ziek. Een derde weet namelijk niet wat de economische waarde is van hun korf. En dat vindt De Smet hoogst vreemd. 'In tijden van loononderhandelingen is zo'n informatie cruciaal. Als je niet weet hoeveel je echt verdient, kan je niet vergelijken en sta je zwak in je schoenen.' In zijn onderzoek onderkent SDWorx ook nieuwe tendensen. Zoals het gebruik van baaldagen, overgewaaid uit Nederland. In 13procent van de bedrijven kunnen werknemers afwezig zijn zonder formele verantwoording. En nu al blijkt duidelijk dat de e-book en de e-reader een veel gevraagd gadget zullen worden.