Alweer uitstel voor papierloze douane
Noël Colpin.blg
Foto: © YVES BOUCAU
De papierloze douane (PLDA) wordt pas in februari volgend jaar definitief ingevoerd.

beleid

Van onze redacteur



De belastingadministratie probeert al jaren de zogenaamde 'papierloze douane' (PLDA) in te voeren. Dankzij dat systeem moeten bedrijven niet meer langs het douanekantoor om de nodige stempels te halen. In de plaats daarvan worden alle formaliteiten via de computer afgehandeld.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om het project op 1januari 2006 te lanceren. Die startdatum werd door problemen met de ontwikkeling van de software echter niet gehaald en een aantal keer vooruitgeschoven. Uiteindelijk werd ook de volgende cruciale deadline van 1januari 2007 gemist. Dat was nochtans de datum van inwerkingtreding die de EU had opgelegd.

In maart trok Alfaport Antwerpen, dat 400 bedrijven uit de logistieke sector vertegenwoordigt, aan de alarmbel. 'Het is5 voor12', klonk het. 'Dit uitstel kost de bedrijven handenvol geld.' In Nederland werd de papierloze douane al begin 2006 ingevoerd. 'De haven van Rotterdam kan daarvan profiteren', aldus Alfaport.

Begin juli stapten 17ondernemingen in een proefproject. Op 3december zou PLDA dan algemeen ingevoerd worden. Vorige week beslisten een aantal Antwerpse beroepsverenigingen en havenbedrijven om via een kort geding uitstel te vragen van de definitieve opstart van de papierloze douane. 'Een noodkreet', aldus Olivier Schoenmaeckers van de Confederatie van Expediteurs van België, die 350 expeditiebedrijven en douaneagenten vertegenwoordigt.

Na een ultiem overleg met de douane werd uiteindelijk beslist dat bedrijven nog tot 4februari 2008 kunnen kiezen of ze het oude systeem blijven gebruiken, dan wel of ze voor PLDA kiezen. Volgens vakbondsman Marc Nijs (ACV) is de bedrijfswereld niet zonder reden naar de rechter gestapt. 'De papierloze douane werkt gewoonweg niet.'

De christelijke vakbond benadrukt dat de grenzen van het fatsoen zijn overschreden. 'De douaniers worden belachelijk gemaakt. Niemand werkt graag in zo'n janboel. De top van de douane kan toch niet ongestraft uit dit avontuur komen?', klinkt het.

Noël Colpin, de topman van de douane, ontkent dat het systeem met haken en ogen aan elkaar hangt. 'Wij zijn klaar, het personeel is klaar en het systeem is operationeel. Bedrijven als Monsanto, FedEx en DHL gebruiken het. Alle bedrijven die willen, kunnen dat voorbeeld volgen. Een honderdtal van hen doet dat trouwens al.'

Colpin wijt het uitstel aan een zekere drempelvrees. 'Zowel bij de bedrijven als bij heel wat douaniers.'