Homo's en lesbiennes het best af bij Westinghouse, IBM en Capsugel
De Rainbow Award voor holebivriendelijkste onderneming, een prijs van de BBA en de Holebifederatie, gaat naar de IT-gigant IBM (Brussel), de nucleaire specialist Westinghouse (Wallonië) en Pfizer-dochter Capsugel (Vlaanderen).

Capsugel, een dochter van Pfizer uit Bornem, de Brusselse afdeling van IBM en de nucleaire specialist Westinghouse Electric uit Nivelles. Dat zijn de drie winnaars van de eerste Rainbow Awards, de prijs voor de meest holebivriendelijke onderneming.

'De onderscheiding is een initiatief van ons en van de BBA, de Belgian Bussiness Association, zeg maar een soort Rotary voor holebi's', legt Andy Aerts van de Holebifederatie uit. 'We hebben daarvoor een enquête gedaan bij 1.200 bedrijven, maar uiteindelijk hebben er maar veertig onze vragenlijst teruggestuurd. Dat waren dan, niet toevallig, meestal ook bedrijven die al initiatieven hadden genomen om het homoseksuele werknemers zo aangenaam mogelijk te maken.'

Volgens Aerts is er bij veel bedrijven nog wel wat werk aan de winkel om holebiwerknemers uit de kast te krijgen. 'Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat holebi's bijna nooit voor hun geaardheid uitkomen op de werkvloer. Zestig procent vertelt het tegen een zeer klein aantal mensen, hun directe collega's of chef en twintig procent vertelt het zelfs tegen niemand. Bij heel wat homo's is de arbeidsvreugde ver te zoeken doordat ze op hun werk nooit helemaal zichzelf kunnen zijn. En nochtans is dat een omgeving waar ze, net als andere werknemers, heel veel tijd doorbrengen.'

Een concrete pro-holebi-maatregel die bedrijven kunnen doorvoeren, noemt Aerts de vaderschapsverlofregeling . 'Die is nog altijd expliciet op de vader gericht, maar als lesbienne heb je daar dus niet veel aan. Veel bedrijven passen er zelf wel een mouw aan, maar toch. Het kan ook in kleine dingen zitten. Is het een probleem als op het personeelsfeest je partner hetzelfde geslacht heeft? Hoe worden mensen aangesproken in documenten? Alles wat holebi's het gevoel geeft dat ze er echt bij horen, is alleen maar aan te moedigen.'

Het was dit jaar de eerste maal dat de Rainbow Award werd uitgereikt, maar de initiatiefnemers willen er een jaarlijkse traditie van maken. In het voorjaar start de Holebifederatie ook met een reclamecampagne om homofiele werknemers te overtuigen om 'uit de kast te komen'. (fpe)