Ford Motor Company heeft in 2007 een verlies geleden van 2,7 miljard dollar. Dat is een verbetering van bijna tien miljard dollar ten opzichte van 2006. Toen keek het bedrijf tegen een verlies van 12,6 miljard dollar aan.

Zonder rekening te houden met uitzonderlijke opbrengsten, tikte de omzet af op bijna 174 miljard dollar, veertien miljard meer dan in 2006. De toename is volgens Ford vooral te wijten aan gunstigere wisselkoersen, hogere nettoprijzen en een verbeterd productpalet.

Volgens Ford begint het herstelplan van ceo Alan Mulally stilaan zijn vruchten af te werpen. Het plan moet het bedrijf 'agressief' herstructureren om opnieuw winstgevend te worden, de ontwikkeling van succesvolle producten versnellen en de balansen versterken.

'Elk van onze Automotive-afdelingen laat een verbetering zien', zegt Mulally. 'De vooruitgang is bemoedigend en valideert ons plan en onze strategie. In 2007 hebben we uitstekende nieuwe producten geïntroduceerd die wereldwijd enthousiast werden onthaald vanwege hun styling, kwaliteit en veiligheid.'

Voor 2008 heeft de ceo vooral zijn hoop gezet op de Ford Flex, de Lincoln MKS en de Ford F-150 in Noord-Amerika. Voor Europa verwacht hij veel van de Ford Kuga -een kleine, sportieve terreinwagen- en de productieversie van de Verve-conceptwagen. Die laatste zal waarschijnlijk de opvolger van de huidige Fiësta worden. (fpe)