De film is gered, en de muziek?
Foto: © NO BYLINE
De belangenvereniging van platenmaatschappijen, de Ifpi, huldigde vorige week de artiesten die in 2007 het best verkochten op het internet. De winnaar was Fixkes, met 50.000 legale downloads. Te vermenigvuldigen met één euro per nummer. De Fixkes zijn met zessen, dus van dat geld kunnen ze niet gaan rentenieren.

Ander muzieknieuws van de week: Vlaamse artiesten beslissen om hun nieuwe cd's tegen een lagere prijs in de winkel te leggen, tegen pakweg 12euro. En op Last.fm (en misschien ook Qtrax) is luisteren naar muziek voortaan gratis, want betaald met reclame.

Ondertussen krijgt de consument steeds vaker de keuze om muziek te downloaden zonder hinderlijke kopieerbescherming, zodat hij die muziek kan afspelen op gelijk welke apparatuur. Allemaal positieve ontwikkelingen: lagere prijzen, meer keuze en een gebruiksvriendelijker product. Misschien helpt het.

In de filmindustrie is de problematiek niet zo nijpend als in de muziek. Maar de tweestrijd tussen blu-ray en high definition-dvd zorgde er wel voor een patstelling: uit angst om het verkeerde formaat te kiezen, wilde de klant geen hd-speler kopen. Dat zette de deur open voor downloads van hd-video -legale en illegale. Maar kijk, opeens is de situatie omgeslagen. Eén filmmaatschappij, Warner, besliste opeens om exclusief in zee te gaan met blu-ray. En vooral: die beslissing werd bekendgemaakt op de vooravond van de CES-beurs in Las Vegas -volgens een gerucht kreeg Warner daar een half miljard dollar voor. Totaal verrast gelastte het hd-dvd-kamp een feestje bij de opening van de CES-beurs af.

Game over, lijkt het wel. Want miljoenen Amerikanen zitten met hd-schermen maar zonder hd-speler te wachten op een signaal wie de winnaar is. Zij menen dat signaal nu te zien.

En dat is bijzonder jammer voor Apple, dat een week later zijn online verhuurdienst voor films lanceerde. iTunes had de derde hond kunnen zijn die met het hd-been ging lopen, maar dat feest gaat niet door. iTunes belooft dat het hd-films zal aanbieden, maar in feite gaat het om films met een beeld van 720 lijnen en heel wat compressie.

'Echte' high definition heeft 1.080 lijnen. 720 lijnen vind je ook op zogenaamde 'hd-ready'-schermen, maar 'hd-ready' is reclamejargon voor 'geen high definition'. Mensen die 3.000 euro hebben betaald voor een echt hd-scherm willen nu echte hd-films zien. Zij zullen zich een blu-ray-speler kopen. Die komt boven of onder hun digitale-tv-decoder. Zullen ze daarnaast ook nog een speciaal Apple-televisieapparaat kopen, alleen maar om films van iTunes te huren? Dat betwijfel ik. Al zal online verhuren zeker ook een lucratieve markt worden, als er voldoende aanbod is. En als het gebruiksvriendelijk en goedkoop genoeg is. 'Gebruiksvriendelijk' betekent vooral dat het rechtstreeks op de televisie kan, zonder pc ertussen.

De filmindustrie lijkt dan ook op het nippertje gered. Dus misschien is de muziekindustrie ook nog te redden -zelfs zonder concerttickets van 200 euro. De consument is wel degelijk bereid te betalen voor een gebruiksvriendelijk product van goede kwaliteit tegen de juiste prijs. De kwaliteit verhogen, zoals bij de stap van dvd naar Blu-ray, blijkt moeilijk in de muziek. Dus moet de prijs omlaag en moeten beperkingen op het gebruik zoveel mogelijk verdwijnen. Dat zien we de jongste weken gebeuren.



Dominique Deckmyn is hoofdredacteur van het magazine 'ITProfessional'.

www.standaard.biz/ecolumn