Tien media- trends
Digitale televisie.an
Online reclame is dit jaar 15jaar oud, maar wordt geconfronteerd met een toenemende weerzin van internetgebruikers. Die richt zich enerzijds tegen online reclame op zich, en anderzijds tegen de praktijk om informatie over het surfgedrag van internetgebruikers bij te houden.

2008 wordt niet het jaar van het e-boek, maar van de e-referenties. Daarmee bedoelt Deloitte dat vooral zogenaamde 'referentiewerken' -denk aan wetenschappelijke geschriften of juridische cases- geschikt zijn om in digitale vorm aan te bieden. Een gewone roman lezen we nog steeds liever op papier.

De veelbesproken digitale huiskamer is ook een enorme energievreter. De media- en elektronica-industrie moet dringend werken aan energiezuinige apparaten.

Het einde van de klassieke tv-uitzending is al vaak voorspeld, maar komt er nog niet aan. Ondanks, maar ook dankzij het fenomeen dat internet heet. Internet- en webtelevisie winnen immers aan belang als een alternatief distributiekanaal voor tv-zenders.

Er is vooruitgang in de strijd tegen het illegaal kopiëren van digitale content, maar de mediabedrijven mogen volgens Deloitte niet op hun lauweren rusten. Ze moeten ook in eigen boezem kijken, want veel van die illegale content wordt door hun eigen werknemers verspreid, luidt het.

Ook de cinema is nog lang niet dood, maar uitbaters moeten zich wel vertrouwd maken met de mogelijkheden die digitale cinema biedt. Denk aan het uitzenden van live sportwedstrijden.

2008 zou wel eens het jaar kunnen worden waarin digitale muziek weer 'tastbaar' wordt, zegt Deloitte. Bijvoorbeeld in de vorm van mp3-spelertjes of geheugenkaartjes die een bepaalde muziekcollectie bevatten. Consumenten willen immers meer betalen voor iets dat ze kunnen vasthouden dan voor een 'virtuele' download.

Traditionele media maken steeds meer gebruik van online informatie die wordt aangeleverd door bloggers en 'burgerjournalisten'. Tegelijk moeten ze opletten dat ze zo hun geloofwaardigheid niet verspelen.

Offshoring, het uitbesteden van bepaalde taken aan lagelonenlanden, wint aan belang in de mediasector. Vooral in de filmindustrie wordt steeds meer uitgeweken naar andere landen voor het draaien van films en voor de postproductie.

Convergentie tussen media en technologie is een hit, maar het is ook een proces dat de volle aandacht van het management vereist. Kijk liever naar wat commercieel haalbaar is dan naar wat technologisch allemaal mogelijk is, raadt Deloitte aan. Ook de wetgeving legt vaak beperkingen op aan wat mogelijk is.