Tien telecom- trends
Gps-navigatie.an
Leidt de kredietcrisis in 2008 tot een telecomcrisis? Niet onmogelijk, denkt Deloitte. Vooral de fabrikanten van telecomapparatuur, die sterker afhangen van economische cycli, kunnen het moeilijk krijgen.

Niet mensen maar toestellen worden de volgende groeimarkt voor de mobilofoniesector. Naarmate de prijs van gsm-technologie verder zakt, zullen steeds meer machines ermee uitgerust worden, waardoor ze ook van op afstand bediend kunnen worden.

De auteurs geloven niet in de voorspellingen dat nieuwe communicatietechnologie, zoals WiMax, het einde inluidt van gevestigde telecombedrijven. Dat is ook niet gebeurd met de opkomst van andere technologiën zoals gsm of Wifi, luidt het.

Steeds meer gsm-fabrikanten bouwen gps-navigatie in hun toestellen in. Maar omgekeerd zullen ook gps-toestellen meer draadloze-communcatiefuncties krijgen. Bijvoorbeeld om file-informatie door te geven, maar ook als een extra technologie om gebruikers te lokaliseren.

Het totale volume aan digitale communicatie zal in 2008 zeker nog groeien, vooral omdat nieuwe media, zoals sociale netwerken, ook op zoek gaan naar andere kanalen. Telecombedrijven moeten nagaan hoe ze daar ook geld aan kunnen verdienen, bijvoorbeeld door hun diensten aan te bieden via die nieuwe media.

Mobiele communicatie gebeurt vaker binnenshuis dan buitenshuis, en dus moeten operatoren zoeken naar manieren om hun dekking binnen gebouwen te verbeteren. Dat kan volgens Deloitte een stimulans worden voor het delen van netwerken tussen operatoren.

Er komt meer aandacht voor gebruiksvriendelijke technologie: niet te veel knopjes en meer sensoren die de bedoelingen van de gebruiker kunnen 'aanvoelen'. Zo zullen ze ook meer oudere consumenten kunnen aanspreken.

Naarmate hun thuismarkten verzadigd raakten, hebben Westerse operatoren massaal geïnvesteerd in operatoren die actief zijn in groeimarkten zoals China en India. Maar we gaan ook de omgekeerde trend zien, denkt Deloitte. Veel operatoren uit de groeilanden zitten op een berg cash en zouden wel eens bij ons kunnen gaan shoppen.

De telecomsector werd de jongste jaren deels gedreven door een race naar steeds hogere downloadsnelheden. Maar Deloitte denkt dat de economische vertraging voor een pauze zal zorgen, zeker in de mobilofoniesector.

De klassieke gsm wordt dit jaar 21jaar oud, maar de gsm-operatoren staan voor tal van uitdagingen: het toenemende klantenverloop, de trage groei in het gebruik van snelle 3G-netwerken, de toenemende regulatoire druk en de sterke prijsconcurrentie.