BRUSSEL -- In september zijn in België ongeveer drie procent minder auto's verkocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het aantal verkochte bedrijfsvoertuigen kende dan weer een groei. Volkswagen, Renault en Opel bezetten de top-3 van de meest populaire merken van personenwagens. Dat heeft Febiac vandaag meegedeeld.

In september werden er in België 30.593 personenwagens verkocht. In vergelijking met vorig jaar is dat een daling met 2,9 procent. Toen werden er 31.519 auto's verkocht. 2001 is in vergelijking met 2000 geen goed jaar voor de autoverkoop. Tot nu toe werden er 7,3 procent minder wagens verkocht, wat neerkomt op een verschil van 30.915 personenauto's.

De bedrijfswagens doen het in alle klassen dan weer goed. Van lichte bedrijfswagens van minder dan 3,5 ton werden er in september 6,2 procent meer verkocht dan in september 2000. Bedrijfsvoertuigen tussen 3,5 en 16 ton deden het ook beter, en kenden een groei met 13,5 procent. Ook de vrachtwagens en de trekkers gingen erop vooruit, en kenden 18,5 procent meerverkoop. Volgens Febiac is dat deels op rekening te schrijven van het Bedrijfsvoertuigensalon.

De motorfietsen doen het dan weer helemaal niet goed. In vergelijking met dezelfde maand in 2000 werden er 20,8 procent minder verkocht. Voor 2001 komt dat tot nu toe neer op een daling van 16,8 procent.

De top drie van de populairste automerken wordt uitgemaakt door Volkswagen, Renault en Opel. Zij verkochten in september samen meer dan een derde van alle wagens, met name 34,8 procent. Wat het hele jaar tot nu toe betreft, wurmt Peugeot zich naar een derde stek ten nadele van Opel, ook daalt het aantal wagens dat Peugeot verkoopt tegenover vorig jaar. Maar dat is een algemene tendens binnen de cijfers van Febiac. Enkel Renault (6,20 procent) en Citroën (14,42 procent) verkopen meer wagens binnen de top-5 van de best verkochte merken.