BRUSSEL - Het vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen is de voorbije drie jaar teruggevallen van 6,6 naar 6,1 op 10. Dat is een van de vaststellingen van een onderzoek in opdracht van beroepsfederatie BVVO. Volgens de man in de straat moet de verzekeringssector beter de evolutie van de prijzen beheersen, uitsluitingen vermijden en duidelijker zijn.

Dat communicatie niet de sterkste kant is van de verzekeringsmaatschappijen komt vooral tot uiting bij de afhandeling van schadegevallen. Uit het onderzoek blijkt dat zowat een kwart van de ondervraagde klanten die recent schade hebben geleden niet tevreden waren over de afhandeling. Vooral het aspect communicatie leverde het hoogst aantal negatieve uitspraken (22 pct). Ook bij de tevreden klanten scoort communicatie het laagst. De verzekeringssector is er zich van bewust dat daar verbetering mogelijk en zelfs noodzakelijk is, aldus woordvoerder Wauthier Robyns.

Het imago van de Belgische verzekeringssector wordt sterk gedomineerd door de schadeverkeringen. Dat is niet verwonderlijk als je ziet dat 96 procent van de ondervraagde gezinnen een brandpolis heeft, 86 procent een autoverzekering, 85 procent een familiale verzekering en 68 procent een hospitalisatiepolis. De levensverzekering, die nochtans tweederde van de omzet van de sector uitmaakt, wordt maar door 43 procent van de gezinnen in huis gehaald.

Voor de studie werden in totaal 502 mensen ondervraagd. Van hen had ongeveer tweederde recent ervaring met een schadegeval.

In het onderzoek werd ook aandacht besteed aan actuele dossiers, zoals de dure autoverzekering voor jonge chauffeurs en de verzekering tegen natuurrampen. De stelling dat verzekeringsmaatschappijen weinig democratisch tewerk gaan wordt zeer ruim bijgetreden. Voorts is het medeleven met jonge bestuurders groot -64 procent vindt het niet normaal dat jongeren hogere premies moeten betalen voor een autoverzekering- maar ligt de bereidheid om mee de lasten te dragen een stuk lager -57 procent aanvaardt niet dat een deel van zijn of haar premie wordt gebruikt om de premie voor jongeren te verlichten. Ook verzet 70 procent zich tegen het meebetalen van een verzekering tegen natuurrampen als je er zelf geen nut van zou ondervinden.

Over het concept verzekeringen zijn de ondervraagden meer tevreden dan drie jaar geleden, 44 tegenover 39 procent. Het gaat dan om veiligheid, zekerheid, bescherming en hulp. Het aantal negatieve uitingen daalde van 33 naar 28 procent. De prijs is het voornaamste verwijt. Het aantal positieve uitspraken over de eigen verzekeringen steeg van 34 naar 48 procent procent, het aantal negatieve uitspraken verminderde van 31 naar 19 procent. Voorts voelde 84 procent van de ondervraagden zich beschermd tot zeer beschermd met zijn verzekeringen.