De Lijn>
mhb
LEUVEN -- De provincie Vlaams-Brabant en De Lijn zijn het eens over de realisatie van het Brabant-Brussel-Netwerk (BBN) dat het openbaar vervoer naar en rond de hoofdstad gevoelig moet verbeteren. Dat heeft Vlaams-Brabants gedeputeerde Julien De Keyser (VLD) vandaag gezegd tijdens een persconferentie in Leuven.

Het BBN werd door de provincie uitgewerkt als alternatief voor het gewestelijke expressnet. Terwijl het GEN zich volledig focust op het verkeer naar de hoofdstad heeft het BBN ook aandacht voor andere belangrijke tewerkstellingspolen zoals de luchthaven van Zaventem. BBN omvat een tangentieel netwerk van 10 tot 40 km openbaar vervoer, opgebouwd uit 26 lijnen met bussen die een hoge commerciële snelheid halen.

Volgens De Keyser gaat De Lijn er voor 95 procent akkoord mee dat dit BBN gerealiseerd wordt. De uitvoering wordt gespreid over 5 a 6 jaar en zal in totaal zo'n 13 a 14 miljard frank (0,32 tot 0,34 miljard euro) kosten. Wie deze som zal ophoesten is nog niet duidelijk. Met de Vlaamse, federale en Waalse regering zijn er al overeenkomsten over de inhoud van het project, maar een verdeelsleutel wat de kosten betreft is er nog niet. Er zal ook gepoogd worden Europese middelen te verwerven. De Vlaamse overheid trekt volgend jaar al 1 miljard frank (24,7 miljoen euro) uit voor het project.

Bij De Lijn Vlaams-Brabant bevestigt woordvoerder Philippe Jacobs ,,dat er zo goed als een consensus bestaat tussen De Lijn en de provincie over de inhoud van het plan''. Het gaat volgens Jacobs om een integratie tussen het GEN en BBN. ,,Voor de eigenlijke realisatie is het momenteel nog wat te vroeg omdat er immers nog geen duidelijkheid bestaat over de financiering van het project. Wij gaan over het ganse opzet binnenkort praten met de Vlaamse regering'', aldus Jacobs.