BRUSSEL -- Het Nederlandse elektronicaconcern Philips heeft met een aantal Europese telecomoperatoren, waaronder Belgacom, een samenwerkingsakkoord gesloten om een aantal producten op de breedbandmarkt te lanceren. Het initiatief moet voor meer groei zorgen in de divisie van de consumentenelektronica.
Naast Belgacom zijn ook British Telecom, T-Com en Telekom Italia bij het akkoord betrokken. Eerder sloot Philips al akkoorden met het Nederlandse KPN en Spaanse Telefonica.

Philips wil de consumenten naar eigen zeggen een ,,dynamisch product- en dienstenaanbod voor de thuisomgeving'' leveren. Het gaat om toepassingen bijvoorbeeld inzake tv, dvd of spelletjes die compatibel zijn met de bestaande breedbandtechnologie. In West-Europa hebben zowat 14 miljoen gezinnen een breedbandverbinding.

Philips mikt ook op de markt van de draadloze Wi-Fi technologie. Daarmee kunnen pc's en tv-toestellen met elkaar verbonden worden zonder bijkomende kabels.

Belgacom hoopt dankzij het akkoord het ADSL-aanbod verder te ontwikkelen. Tot dusver waren de toepassingen vooral toegespitst op toegang tot het internet en de grote technische voordelen ervan, zoals snelheid.