BRUSSEL - Vicindo, het direct marketing filiaal van de Belgian Post Group, neemt Artis-Historia over. De coöperatieve vennootschap, die haar oorsprong vond kort na de tweede wereldoorlog, werd de jongste jaren geconfronteerd met slinkende bedrijfsresultaten. Vicindo wil het beproefde fideliseringsconcept van Artis-Historia dynamiseren, uitbreiden naar andere spaarobjecten en eventueel andere landen. Daarbij wordt in eerste instantie aan Nederland en Frankrijk gedacht.
Artis-Historia is een sterk merk met een naambekendheid van 97 procent. 1,25 miljoen Belgische gezinnen, waarvan de helft met kinderen en jong van leeftijdssamenstelling, spaart Artis-Historia-punten. Van 1,25 miljard uitgegeven punten komen er meer dan 260 miljoen terug. ,,Artis-punten verhogen dus wel de merkenfidelisering'', aldus Christian Salez, afgevaardigd-bestuurder van Vicindo, vandaag op de persconferentie.

Pokémon en andere monsterrages, jeugdkaternen in dagbladen en andere media brengen het traditionele spaarsysteem onder druk. Daarbij moet ook het huidige beloningssysteem -- louter boeken -- uitgebreid worden met andere spaarobjecten, stelde Salez. Toch wil men het educatieve karakter van Artis-Historia behouden.

Het databestand van 550.000 gezinnen en de band van Artis-Historia met zowat 50.000 onderwijzers, zijn voor Vicindo belangrijke pluspunten. Vijftien belangrijke bedrijven (o.a. Unilever, Henkel, Rombouts, Roularta, De Bond) hebben zich er toe verbonden om met hun merken voor tenminste drie jaar het fideliseringsconcept met Vicindo verder uit te bouwen.

Bij de nieuw te ontwikkelen spaarformules komt e-commerce (Artis-on-line) om de hoek (,,geen punten knippen, maar punten klikken''). Vicindo wil, vanaf volgend jaar, ook initiatieven ontplooien in Nederland. Frankrijk is een ander buurland voor eventuele internationale expansie.

Artis-Historia beschikt over 96 verdeelpunten (15 eigen Artis-Historiawinkels, 50 via de Standaard Boekhandel en 31 zelfstandige winkels). In de toekomst -- ,,maar wellicht niet dit jaar'' -- zal die activiteit via postkantoren en de Postshops verlopen. De eigen Artis-Shops met het volledige assortiment van 220 boekentitels blijven als dusdanig behouden, stelde Christian Kremer, algemeen directeur van Artis-Historia.

Vicindo hoopt binnen een jaar break-even te werken. Artis-Historia behaalde in het jaar 2000 op een omzet van 469,7 miljoen frank (-2,9 procent ten opzichte van 1999) een negatief bedrijfsresultaat van 78,1 miljoen frank. Dankzij het uitzonderlijk resultaat van 31,9 miljoen frank werd een negatief resultaat na belastingen van 54,3 miljoen frank behaald.

Op de persconferentie werd de overnameprijs niet geopenbaard. ,,Die omvat naast een vaste som een resultaatverbintenis over drie jaar'', stelde Jan Reusens, financieel directeur en bestuurder van Vicindo.