PARIJS - Terwijl Franse vrachtwagen-chauffeurs en boeren hun blokkadeacties tegen de hoge dieselprijzen bij olieraffinaderijen en -opslagplaatsen in het hele land voortzetten, heeft minister van verkeer Jean-Claude Gayssot deze middag nieuwe onderhandelingen belegd met vertegenwoordigers van de actievoerende vrachtrijders. Ondertussen komen steeds meer benzinestations door gebrek aan aanvoer droog te staan.
Gayssot zei de besprekingen in te gaan ,,met de wil te onderhandelen''. In eerdere onderhandelingen die deze ochtend vroeg werden afgebroken, heeft Gayssot de transportondernemers een onmiddellijke compensatie van 21 tot 25 centimes per liter aangeboden. ,,Dat komt neer op meer dan 10.000 franc (ruim 3.300 gulden) per vrachtwagen'', zei de minister voor de zender France-Inter. Op termijn zouden de transporteurs de volle 35 centimes vergoed krijgen die de dieselprijzen in Frankrijk boven het Europese gemiddelde liggen.

De vervoersbedrijven willen minstens 50 centimes per liter vergoeding. Het aanbod van Gayssot voldeed bij lange na niet aan de eisen en verwachtingen van de ondernemingen, zei de Federation Nationale des Transports Routiers (FNTR). De huidige dieselprijs van 5,50 franc per liter ligt volgens de bond 50 procent hoger dan anderhalf jaar geleden. Van dat bedrag is 2,57 franc accijns.

FNTR-voorzitter Rene Petit toonde zich voorafgaand aan de nieuwe besprekingen optimistisch. Hij zei dat de onderhandelingen alleen op het punt van de belastingverlaging waren stukgelopen en hoopte op een snelle oplossing.

Minister van landbouw Jean Glavany heeft aangekondigd ,,zeer spoedig'' met vertegenwoordigers van de actievoerenden om de tafel te zullen gaan zitten.

Met de blokkadeacties volgen de vrachtrijders en boeren, die op sommige plaatsen steun krijgen van taxi- en ambulance-eigenaren, rijschoolhouders en touringcarchauffeurs, het voorbeeld van de vissers, die vorige week met blokkades van de havens aanzienlijke financiele concessies wisten af te dwingen van de linkse regering.

Op tal van plaatsen zijn de benzinepompen droog komen te staan. In verschillende departementen hebben de autoriteiten de brandstoflevering gerantsoeneerd. In het zuidwesten hebben actievoerende boeren TGV-spoorlijnen geblokkeerd. In de grensgebieden wijken veel automobilisten uit naar het buitenland om te tanken.