STUTTGART -- Enorme saneringskosten hebben het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler vorig jaar op een verlies gezet van ongeveer 2,5 miljard euro. Het concern, dat vandaag voorlopige cijfers bekendmaakte, liet weten dat het bedrijfsresultaat zonder eenmalige kosten op 1,2 miljard euro is uitgekomen. Het verlies komt overeen met de raming die het concern in oktober gaf.
Donderdag werd bekend dat de verkoop van Chrysler in de Verenigde Staten vorig jaar met 10 procent terugviel tot 2,27 miljoen auto's. Dankzij aanbiedingen nam de verkoop in december wel toe met 6 procent.
De jaaromzet van het hele autoconcern ligt om en bij de 150 miljard euro. In 2000 was dat 162 miljard euro. Bij de merken Mercedes en Smart kwam DaimlerChrysler uit op een recordomzet. De verkoop van ongeveer 1,23 miljoen auto's van deze merken nam toe met 7 procent tot ruim 46 miljard euro.
De moeilijke marktsituatie in Noord-Amerika, West-Europa, Latijns-Amerika en Turkije hinderde vorig jaar de vracht- en bedrijfswagenverkoop. Er werden er in 2001 492.000 verkocht, aanmerkelijk minder dan de 549.0000 van 2000. Hier nam de omzet af met 5 procent tot ongeveer 28 miljard euro.