BRUSSEL - Test-Aankoop is verheugd dat het ministerie van Economische Zaken eindelijk gerechtelijke stappen onderneemt tegen distributieketen Carrefour. Dat zegt de verbruikersorganisatie in een reactie aan Belga.

Test-Aankoop ontvangt al geruime tijd meer en meer klachten van consumenten die zich bedrogen voelen omwille van de ontoereikende voorraad aan goederen waarvoor Carrefour grote publicitaire campagnes voert.

,,Het gaat hier over publiciteit die vele miljoenen consumenten bereikt via onder meer paginagrote advertenties in de kranten, terwijl er van die producten slechts 500 tot enkele duizenden exemplaren werkelijk ter beschikking zijn,'' zegt woordvoerder Ivo Mechels.

Test-Aankoop stuurt de klachten systematisch door naar het Bestuur Economische Inspectie. De wet is duidelijk, maar wordt niet gerespecteerd, zegt T-A. Volgens de wet op de handelspraktijken moet een handelaar die reclame voert over een aantal producten of diensten over een voldoende voorraad beschikken, anders is hij/zij strafbaar.

Economische Zaken diende een klacht in bij de handelsrechtbank van Brussel tegen Carrefour. De distributieketen wordt ervan verdacht de klanten te bedriegen door bij grote promoties slechts een te kleine stock te voorzien. Volgens de inspectie zijn de promoties enkel bedoeld om klanten te lokken voor de andere producten van Carrefour.