MOSKOU - De Russische mediamagnaat Vladimir Goesinski heeft vandaag aangekondigd zijn belang in NTV van de hand te doen nu bij die, tot voor kort onafhankelijke televisiezender de macht is overgenomen door de mediapoot van het staatsbedrijf Gazprom en prominente journalisten er zijn vertrokken. NTV-oprichter Goesinski bezit 49 procent van de aandelen in het bedrijf, maar 19 procent daarvan is in handen van Gazprom gekomen als onderpand van leningen die Goesinski niet heeft afbetaald.
,,In zijn huidige staat en met zijn huidige bestuur is het bedrijf voor mij als aandeelhouder niet interessant'', zei Goesinski in een vraaggesprek met het radiostation Echo Moskvi. Eerder toonde CNN-oprichter Ted Turner interesse in Goesinski's belang in de zender, maar ook hij zou zijn interesse in NTV hebben verloren hebben na de machtsovername van Gazprom.

Veel NTV-journalisten zijn overgestapt naar de zender TV6 van persbaron Boris Berezovski. Ooit waren de twee magnaten als water en vuur, maar nu hebben Goesinski en Berezovski de handen ineen geslagen in hun strijd tegen president Vladimir Poetin en justitie. De hoop dat de journalisten op TV6 hun onafhankelijke verslaggeving kunnen voortzetten, werd donderdag al weer de grond in geboord door het bericht dat Berezovski overweegt zijn belang van 75 procent in de zender te verkopen aan Loekoil, dat deels in handen van de staat is. ,,Als deze overname doorgaat, heeft de regering alles in handen, zelfs de ontslagen NTV-journalisten'', schreef het dagblad Moskovski Komsomolets donderdag. ,,Zij kunnen nergens anders meer heen.''