AMSTERDAM -- Kabelbedrijf UPC heeft voldoende middelen en garanties om door te gaan tot eind 2002. Het bedrijf denkt dit jaar maandelijks 330 miljoen gulden (ruim 6 miljard frank) nodig te hebben. Volgend jaar daalt dat bedrag tot 275 miljoen gulden (ruim 5 miljard frank) per maand.

Pas in 2002 denkt financieel directeur C. Bracken weer een beroep te moeten doen op de kapitaalmarkt. Dat zei hij tijdens een bijeenkomst voor financieel analisten.

Het wordt wellicht in de toekomst moeilijker geld te lenen, want kredietbeoordelaar Moody's bestudeert momenteel de financiële situatie van UPC, wat mogelijk tot een lagere waardering leidt. Mocht dat gebeuren, dan moet UPC meer rente betalen wegens het hogere risico dat geldschieters lopen.

UPC heeft een grote schuldenlast. In totaal had het kabelbedrijf eind vorig jaar een schuld uitstaan van bijna 18 miljard gulden (329 miljard frank). Daarnaast had het ruim 3,5 miljard gulden (64 miljard frank) aan kasgeld. Alleen al aan rentekosten is UPC dit jaar 1,3 miljard (23 miljard frank) kwijt.

Het bedrijf wil zich de komende tijd concentreren op de zogenoemde 'triple play'-strategie, ofwel geld verdienen door verschillende diensten via de kabel aan te bieden. UPC biedt Internet, telefonie en televisiesignalen aan. De overnamehonger is voorlopig even gestild, aldus Bracken.

Het komende jaar verwacht UPC een flinke groei van het aantal gebruikers van al die diensten. Zo groeit het aantal Internetgebruikers met 66 procent tot 570.000. Tot eind vorig jaar 343.000 tegen 118.000 in 1999. Ook het aantal bellers groeit flink. Van 358.000 tot 570.000 dit jaar.

De uitrol van digitale televisie verloopt niet zoals verwacht. Interactieve televisie wordt niet in vijf, maar in twee landen geïntroduceerd. De zogenoemde settop-box, het bijbehorende kastje voor op de televisie, komt alleen in landen waar het kabelbedrijf geen concurrentie heeft. UPC verkoopt dit jaar geen 300.000 van dergelijke kastjes, zoals eerst de bedoeling was. Het bedrijf gokt op 250.000, zo vertelde bestuursvoorzitter M. Schneider.

UPC blijft op zoek naar partners voor Internetdochter Chello en UPC Media. Het afgelopen jaar zat het UPC niet mee met dochter Chello. Een beursgang werd tot twee keer toe uitgesteld en een fusie met excite

home mislukte jammerlijk. ,,We zijn in gesprek met een aantal partijen. In de loop van dit jaar verwachten we met meer informatie te kunnen komen.'' Chello en UPC Media zijn dit jaar goed voor een omzet van bijna 400 miljoen gulden (7,3 miljard frank). Er wordt een nog altijd flink verlies op de activiteiten geleden.