LONDEN -- De Britse en Franse luchtvaartautoriteiten hebben woensdag ,,vliegconsignes'' aan de Concorde gegeven. Dit is een document dat de veranderingen opsomt die nodig zijn om vliegwaardig te worden bevonden, de ultieme etappe om weer in commerciële dienst te komen.
De door de constructeurs aanbevolen lijst met aanpassingen is goedgekeurd, zo lieten beide autoriteiten gezamenlijk weten. Indien de twaalf supersonische Concordes volgens die normen zijn aangepast, kunnen zij uiteindelijk weer worden ingezet voor transatlantische vluchten.

British Airways en Air France zijn de enige maatschappijen ter wereld die met de Concorde vliegen. De toestellen werden aan de grond gehouden nadat op 25 juli 2000 een Concorde van Air France bij de start in brand vloog en neerstortte. Alle honderd passagiers, negen bemanningsleden en vier personen op de grond kwamen daarbij om het leven.

Volgens Franse onderzoekers werd het ongeluk waarschijnlijk veroorzaakt door een op de startbaan achtergebleven metalen strip, die een klapband veroorzaakte, waarna stukken rubber een vleugel en de daarin gelegen brandstoftank doorboorden. De belangrijkste aanpassingen die moeten worden verricht zijn montage van sterkere banden, bekleding van de brandstoftanks met Kevlar (een zeer sterke kunstvezel die onder meer in kogelvrije vesten wordt toegepast) en betere bescherming van de elektrische bedrading en hydraulische systemen aan de onderzijde van de vleugels.

British Airways heeft een serie van vijf proefvluchten met personeel als passagiers gepland voordat de Concorde weer volledig in bedrijf zal worden genomen. Vier vluchten zullen halverwege de Atlantische oceaan omkeren en terugvliegen naar Engeland en één vlucht zal helemaal doorvliegen naar New York. De honderd beschikbare plaatsen voor iedere vlucht zullen worden toegewezen bij loting, waarvoor het personeel vrijwillig kan inschrijven.