Nettogroepswinst Omega Pharma stijgt met 32 procent
Marc Coucke, Omega Pharma Foto: ©belga
BRUSSEL -- Omega Pharma heeft het afgelopen jaar een nettogroepswinst geboekt van 36,8 miljoen euro. Dat is 32 procent meer dan in 2002 (27,9 miljoen euro). De bedrijfsopbrengsten namen met 24 procent toe tot 739 miljoen euro.
De verdeler en fabrikant van gezondheids- en hygiëneproducten noteerde een 19 procent hoger bedrijfsresultaat en kwam uit op 106 miljoen euro. De vrije kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg 58,1 miljoen euro, een toename met 19 procent.

Een aantal vooraanstaande merken van Omega Pharma groeiden: zwangerschapstest Predictor boekte een omzet van 24,6 miljoen euro (+5 procent), vitaminesupplement Davitamon een omzet van 18,2 miljoen euro (+40 procent).

Voor de consumentgerichte producten in België bedroegen de bedrijfsopbrengsten 141 miljoen euro, een groei van 21,7 procent. Dat was te danken aan de uitbouw van de voornaamste merken, de lancering van enkele nieuwe merken uit de Europese merkenportefeuille en de gestage groei van generische middelen. Ook in de andere landen waar Omega Pharma actief is (Frankrijk, VK, Nederland, Duitsland, Spanje, Portugal en Griekenland) groeiden de opbrengsten.

Omega Pharma zal in 2004 verder investeren in marketing en structuur-uitbouw. Voor dit jaar verwacht het bedrijf opbrengsten van 810 miljoen euro en een netto courante winst per aandeel van 3 euro (2003: 2,75). De raad van bestuur is van plan om de algemene vergadering voor te stellen om het bruto-dividend vast te leggen op 0,18 euro per aandeel, een stijging van 50 procent ten opzichte van 2002.