BRUSSEL - Sabena kan op termijn rendabel worden. Daarbij is de nationale luchtvaartmaatschappij nog altijd het best gediend met een scenario waarbij het deel uitmaakt van een groter geheel, bij voorkeur de SAirGroup. Dat heeft minister van overheidsparticipaties Rik Daems vandaag gezegd in de kamercommissie infrastructuur.
Daems antwoordde op interpellaties en vragen over het Sabena-dossier. Parlementsleden van meerderheid en oppositie drukten hun bezorgdheid uit over de verklaring van de nieuwe SAirGroup-topman Mario Corti dat de wegen van Sabena en Swissair wel eens zouden kunnen scheiden. Wat is nog de juridische waarde van contracten, als de partner zich openlijk vragen stelt over verdere samenwerking, zo was te horen.

De contracten over de herkapitalisering en de verhoging van de SAG-participatie tot 85 procent hebben een stevige juridische basis, zei de minister.

Daems benadrukte dat met de aanstelling van Corti er nu ,,vaste grond'' is om een aantal afspraken correct te bekijken. Bovendien is de stabiliteit bij Sabena een belangrijke troef in eventuele onderhandelingen. ,,Er zijn de inspanningen van het personeel geweest in het kader van Blue Sky, er zijn de jaarlijkse recurrente inkomsten die het samenwerkingsverband AMP nu al oplevert en het geld dat vrijkomt door de reorganisatie op de luchthaven,'' luidde het.

Met andere woorden, ,,er is een enorme weg afgelegd''. Bij andere participaties van SAirGroup (nvdr: de Franse filialen) zijn zulke inspanningen nog niet gebeurd, merkte Daems fijntjes op.

De synergie met Swissair is nog altijd de beste keuze, meent Daems. Al sloot hij niet uit dat Sabena in een nog groter geheel terechtkomt, want ,,we evolueren naar wereldmaatschappijen''. Zaventem moet alleszins een belangrijke hub blijven in het Europese luchtverkeer, luidde het.

Tegelijk wordt ook de post-Swissair-periode grondig voorbereid, liet de minister verstaan. Als de Zwitsers zich uit Sabena zouden terugtrekken, moet de Belgische overheid immers op zoek naar een andere partner.