BRUSSEL - CD&V wil met de inkomsten van een nieuw Vlaams wegenvignet dat een aantal bestaande belastingen zou vervangen het Antwerps mobiliteitsplan helpen financieren. De partij wil op die manier tolheffing vermijden. Vlamingen zouden zelfs minder betalen dan tot nu toe omdat het gebruik van de wegen ook aan de buitenlanders zou worden aangerekend.
Enkele Vlaamse CD&V-parlementsleden lanceerden vandaag op een persconferentie het voorstel van het Vlaams wegenvignet. Dat vignet zou concreet de bestaande verkeersbelasting, de belasting op de inverkeerstelling (de eenmalige taks die men betaalt bij de aankoop van een voertuig) en het eurovignet omvormen tot een gebruikersheffing.

Principe is dat ook buitenlanders voor het gebruik van de wegen zouden meebetalen, aldus Wivina Demeester, Carl Decaluwé en Ludwig Caluwé. Op basis van weliswaar zeer onvolledige studies ramen zij het aantal buitenlandse voertuigen op Vlaamse wegen op zo'n 40 pct. CD&V berekende dat zo'n Vlaams wegenvignet 10 tot 15 procent meer zou opbrengen dan momenteel, zelfs als de Vlamingen een kwart minder betalen dan vandaag.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig