BRUSSEL - Op de luchthaven van Zaventem zitten ongeveer 240 passagiers sinds gisterenavond vast. Hun vlucht met de vliegtuigmaatschappij Anatolia Airlines, gecharterd door touroperator JetAir, moest normaal om 21.20 uur opstijgen, maar bleef wegens een technisch probleem aan de grond.
De passagiers zijn niet te spreken over de houding van Anatolia Airlines en JetAir. ,,Eerst werd een vertraging van twee uren aangekondigd. Twee uren later mochten we aan boord, maar na een uur wachten moesten we het toestel opnieuw verlaten. We hebben de hele nacht op de luchthaven doorgebracht. Pas rond 5.30 uur vanmorgen werden we naar een hotel in de buurt van de luchthaven gebracht, zonder enige bagage. Die stak nog in het vliegtuig''.

Volgens de woordvoerder van JetAir bevond het toestel zich al op de tarmac toen een technisch defect werd vastgesteld. ,,Op dat moment zijn er aan de incheckbalie geen JetAir-hostessen meer aanwezig, want die vertrekken van zodra iedereen aan boord is'', aldus woordvoerder Van Haelemeesch.

,,Onze permanentiedienst werd pas om 1.30 uur op de hoogte gebracht van het probleem. Toen bleek dat de technische panne veel erger was dan eerst werd aangenomen. Opstijgen was uitgesloten'', voegt de JetAir-woordvoerder eraan toe. ,,Bovendien was op de luchthaven geen enkele eetgelegenheid meer open en was er geen personeel meer aanwezig om de bagage uit de laadruimte van het toestel te halen''.

Op de vraag wanneer de problemen zouden zijn opgelost, wou JetAir geen precies vertrekuur vooropstellen: ,,We hopen dat alles tegen de namiddag in orde komt. We hebben andere luchtvaartmaatschappijen gecontacteerd en zijn op zoek naar een crew''. JetAir gaf ook te kennen dat de passagiers van de vlucht met Anatolia Airlines vergoed worden voor het ongemak en de morele schade.