BRUSSEL - De verkiezingscampagne van de VLD legt de nadruk op de ,,zachte kant'' van haar programma. De partij pakt uit met opmerkelijke beelden in haar campagne: een naakte baby op de schouders van zijn vader, een kussend koppel en twee homoseksuele mannen. ,,De vernieuwing werkt'', luidt het bij de VLD.
De campagne werd vandaag voorgesteld door VLD-voorzitter Karel De Gucht. Ze concentreert zich rond drie thema's, die vertaald worden in drie affiches met bijhorende slagzin: ,,In dit land is er weer ademruimte'' met op de achtergrond een kussend koppel, ,,In dit land kan je weer jezelf zijn'' met het beeld van twee homoseksuele mannen, en ,,In dit land word je weer minder belast'' met een naakte baby op de schouders van een man.

De VLD meent dat er tijdens de afgelopen vier jaar heel wat is gerealiseerd, en wil dat Guy Verhofstadt ook na 18 mei als premier kan verderwerken. Tijdens de afgelopen vier jaar konden volgens de VLD de ethische thema's eindelijk besproken en geregeld worden. De partij wil zich ook de komende legislatuur concentreren op de creatie van banen door lastenverlagingen. Ten slotte blijft beter bestuur en welzijn centraal staan.

Karel De Gucht benadrukte dat de VLD met het Contract met de Burger een duidelijk programma van ruim zestig punten heeft. ,,De programma's van SP.A en CD&V zijn veel vager'', aldus De Gucht. Het programma van de VLD zal komend weekend in heel Vlaanderen verspreid worden. In de programmabrochure zal iedereen overigens zijn eigen VLD-gehalte kunnen meten.

Guy Verhofstadt ontbreekt voorlopig nog in de VLD-campagne. ,,Hij wordt pas in de laatste fase van de campagne als boegbeeld naar voor geschoven'', verklaarde Noël Slangen, die de VLD-campagne strategisch begeleidt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig