BRUSSEL - De advertenties voor de doe-het zelf-zaak Gamma die in het mannenblad P-Magazine zijn verschenen, zijn vrouwvernederend. Dat zegt Zorra, de organisatie die zich bezighoudt met het opsporen en reageren op rolpatronen in advertenties.
De Gamma-advertenties verschenen alleen in P-Magazine, in de nummers 28 en 29. In de ene advertentie worden silliconen aangeprijsd aan de hand van een foto van een vrouw met zware borsten. In een tweede advertentie wordt reclame gemaakt voor een stof-en waterzuiger met de foto van een schaars geklede blonde vrouw met wijd open mond. Boven de foto staat de slogan: ,,Ontdek het gemak van een alleszuiger''.

,,Gamma had absoluut niet de bedoeling vrouwonvriendelijk te zijn'', zo luidt het op de communicatiedienst van het bedrijf. ,,De advertenties moeten met een knipoog bekeken worden. We vonden dat dit soort reclame in een blad met een sexy profiel als P-Magazine wel kon. We zouden er nooit aan denken om zoiets in een vrouwenblad als Flair te laten verschijnen'', zo luidt het. Volgens Zorra, dat verbonden is aan de universiteit van Antwerpen en gesteund wordt door het Centrum voor Gelijke Kansen, is reclame vrouwvernederend of is ze dat niet, ongeacht waar ze verschijnt.

,,Of iemand dit vrouwvernederend vindt, hangt af van een persoonlijke smaak'', aldus de woordvoerster van Gamma. ,,Wij willen de vrouwen niet voor het hoofd stoten want zij vormen voor ons een niet te onderschatten groep klanten. De advertenties moeten echt als ludiek beschouwd worden''. Zorra nam intussen contact op met Gamma.