BRUSSEL -- Proximus, de gsm-dochter van Belgacom, telde eind vorig jaar 3.277.000 klanten. Dat zijn er 59 procent of 1.210.000 meer dan in 1999. Het aantal SMS-berichten nam enorm toe. Dat staat vandaag in een persbericht.
De omzet van Proximus steeg met 30 procent tot 1,561 miljard euro (ruim 63 miljard frank). Maar ook de investeringen stegen met meer dan 15 procent tot 297 miljoen euro (12 miljard frank).

Opvallend is vooral de enorme toename van het gebruik van SMS-berichten in 2000. In een jaar tijd is het aantal verstuurde berichten door Proximus-klanten werkelijk geëxplodeerd van 10 miljoen tot bijna 90 miljoen.

Het gebruik van SMS is vooral zeer populair bij de leeftijdscategorie van 15 tot 24-jarigen. Volgens een enquête gebruikt ruim dan 90% van die jonge gsm-gebruikers de SMS-functie gebruiken.

Maar ook het aantal gsm-gebruikers blijft sterk groeien. Alleen al in december 2000 telde Proximus 214.000 nieuwe klanten. Proximus schat haar huidig marktaandeel op meer dan 58 procent. Ter vergelijking, in 1999 bedroeg dat marktaandeel nog 65 procent.

Volgens schattingen van Proximus is de penetratiegraad van het gsm-gebruik in België vorig jaar gestegen van 31 tot 55 procent. Proximus verwacht dat de groei verder zal aanhouden en voorspelt dan ook tegen eind 2001 een penetratiegraad van 69 tot 73 procent.

De gsm-operator voorziet voor dit jaar ook de invoering van de GPRS-technologie, wat een tussenfase is tussen de huidige gsm-standaard en de zogenaamde derde generatie in het UMTS-formaat.

GPRS biedt een grotere bandbreedte en de mogelijkheid tot een permanente internetverbinding op een mobiele telefoon. De commerciële lancering van GPRS wordt verwacht in de loop van het eerste semester van 2001.