GENT -- Het goederenverkeer in de Gentse haven is er in de eerste helft van 2003 op vooruit gegaan. In totaal is er voor 11.716.315 ton aan goederen in- en uitgevoerd, wat een stijging van 2,28 procent betekent tegenover dezelfde periode in 2002.
Schepen en voorzitter van de raad van bestuur van het Gentse Havenbedrijf Daniël Termont is zeer tevreden. ,,De aanvoer is gestegen met 1,47 procent, of 135.341 ton, naar 9.337.356 ton, terwijl een van de hoogovens van het staalbedrijf Sidmar toch drie maanden heeft stilgelegen voor renovatiewerken. Had die gefunctioneerd, dan was er waarschijnlijk ongeveer 400.000 ton meer aangevoerd. Nu de twee hoogovens van Sidmar vernieuwd zijn, en die een grotere capaciteit hebben, kunnen we er ons aan verwachten dat het goederenvervoer in de Gentse haven de volgende jaren nog zal toenemen. Dat is goed nieuws in deze periode van economische crisis.''

Dat terzelfder tijd ook de uitvoer van goederen een stevige stijging heeft gekend, is nog meer goed nieuws. ,,In de eerste helft van dit jaar is er voor 2.378.959 ton uitgevoerd. Dat is een stijging van 125.949 ton of 5,59 procent. Het is nu het vierde semester op rij dat de uitvoer toeneemt, zodat we stilaan van een trend kunnen spreken. Gent wordt langzaamaan ook een exporthaven.''

Komt daarbij dat het roll-on-roll-off-verkeer met 12 procent een sterke groei kent, en dat de containertonnage er ook met 23 procent op vooruit gaat. ,,Dat danken we onder meer aan de nieuwe lijn naar Spanje en de containerterminal aan het Mercatordok'', zegt schepen Termont. ,,Het is niet de bedoeling om van Gent een containerhaven te maken, maar voor het korte zeevervoer en de binnenvaart is dit gunstig. En dat kadert in de langetermijnvisie die we binnen het Havenbedrijf uitgebouwd hebben.''

Verwacht wordt dat het maritieme goederenverkeer zich voor de tweede helft van dit jaar op dit peil kan handhaven.