AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij Air Holland heeft van de rechtbank in Haarlem nog eens drie weken gekregen om een geldschieter te vinden, zodat het bedrijf zijn schulden kan aflossen. Dat heeft de directeur van de maatschappij, Carl Runge, gezegd.
Eurocontrol, het Europees vluchtleidingscentrum, vroeg eind augustus het faillissement van Air Holland aan. Eurocontrol had toen 1,7 miljoen euro tegoed van de luchtvaartmaatschappij. Daarvan heeft Air Holland inmiddels 400.000 euro betaald.

Air Holland heeft meer schulden dan alleen die bij Eurocontrol. Het totale bedrag wil Runge niet noemen. Volgens de directeur beseft de rechter dat Air Holland goede vooruitzichten heeft, als de onderneming een geldschieter vindt. ,,Hij zag wel in dat het nu te vroeg is om de stekker uit te trekken'', zei de directeur.

Het bedrijf is ,,24 uur per dag'' op zoek naar een investeerder, aldus Runge. Maar de zoektocht verloopt moeizaam. De economische malaise in de luchtvaartsector maakt veel potentiële geldschieters terughoudend. Air Holland praat met meer dan tien partijen. Bij de Nederlandse maatschappij werken ongeveer 200 mensen.


Tony Gram
De perikelen van Air Holland worden ook in België, meer bepaald door de Antwerpse zakenman Tony Gram, met argusogen gevolgd. Gram nam in mei de schulden van Air Holland over in ruil voor een meerderheidsbelang. Het is onduidelijk of Gram die aandelen ook effectief in handen kreeg. Gram zelf weigert elk contact met de pers, bij Air Holland was niemand bereikbaar voor commentaar.

Ook de andere luchtvaartmaatschappij van Gram, Delsey Airlines, verkeert in financiële problemen en is daarom op zoek naar vers kapitaal. Eind deze week zou dat geld er moeten komen, of de vliegtuigen van Delsey blijven aan de grond. Bij Delsey Airlines werken een 200-tal personeelsleden, hoofdzakelijk ex-Sabena-werknemers.